خلیلی: عزم و اراده‌ی دولت به برگزاری انتخابات عادلانه است

اطلاعات روز: محمد کریم خلیلی، معاون دوم حامد کرزی در مراسم نوزد‌همین سالروز شهادت استاد مزاری بر شفافیت و سلامت انتخابات سال آینده تأکید کرد. او افزود که عزم و اراده‌ی دولت به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است. خلیلی هم‌چنان با اشاره به فن‌آوری‌های جدید از مردم خواست که از روند سلامت و شفافيت انتخابات نظارت کنند.
نوزد‌همین سالروز شهادت استاد مزاری که دیروز در مصلاى شهید مزارى در غرب کابل برگزار شد، بر‌علاوه‌ی کریم خلیلی، برخى وزیران، رییس مجلس سنا، داکتر اشرف غنى احمدزى، از نامزدان ریاست جمهوری آینده، نمایندگان برخى احزاب سیاسی و هزاران شهروند کشور حضور داشتند.
اشرف غنی احمدزی در این مراسم گفت که امروز تنها از سال‌گرد شهید مزاری تجلیل نمی‌شود، بلکه از مفکوره‌های زنده‌ی این شهید تجلیل می‌شود. او مزاری را روی چند اصل استوار دانست و افزود: «مزاری گفته بود که ما وحدت ملی را در افغانستان یک اصل می‌دانیم؛ به این معنا که تمام شهروندان افغان با هم مساوی‌اند».
هم‌چنان در مراسم دیروز پیام تسلیت حامد کرزی به مناسبت نوزد‌همین سالروز شهادت استاد مزاری توسط یوسف واعظی، مشاور او به خوانش گرفته شد. مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی‌ نوزده سال پیش در 22 حوت از سوی گروه طالبان در ولسوالی چهار آسیاب کابل با شماری از فرماندهان تحت امرش‌ به قتل رسید.
از سویی هم، ‌روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته نوزد‌همین سالروز شهادت مزاری از طرف حزب ملت افغانستان و انسجام ملی افغانستان در خیمه‌ی لویه جرگه برگزار شد. در این مراسم زلمی رسول با معاونانش، داوود علی نجفی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی، امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و تکنالوژی، ویس برمک، وزیر احیا و انکشاف دهات و هزاران شهروند کابل حضور داشتند.
اسحاق وحیدی، نماینده‌ی صادق مدبر در این مراسم‌ پیام مدبر را به مناسبت نوزد‌همین سال‌روز مزاری به خوانش گرفت و نیز حمایت حزب انسجام ملی از نامزد‌ی زلمی رسول را اعلام کرد. هم‌چنان جعفر مهدوی، رییس حزب ملت افغانستان در این مراسم حمایت حزبش از تیم اعتدال و برابری را اعلام کرد.
او گفت که برنامه‌ی تیم اعتدال و برابری به رهبری زلمی رسول با اندیشه‌ی مزاری هم‌خوانی دارد و از این تیم در انتخابات پیش‌رو حمایت می‌کنیم. مهدوی افزود: «آرمان‌های مزاری برای افغانستان یک الگو است. ما برنامه‌های تمام نامزدان ریاست جمهوری را مطالعه کردیم و با بسیاری از نامزدان نشستیم، زندگی خصوصی آنان را بررسی کردیم. با در نظرداشت آرمان‌های مزاری به این نتیجه رسیدیم که از نامزد‌ی زلمی رسول حمایت کنیم».
او می‌گوید که شماری از سران احزاب سیاسی، تحلیل‌گران سیاسی و رهبران قومی بر طبل حرکات متعصبانه‌ی قومی می‌کوبند و این به ضرر افغانستان است. مهدوی تأکید کرد: «آن‌عده از رهبران قومی و سیاسی که برای منفعت‌های شخصی‌شان بر طبل گرایش‌های قومی می‌کوبند، باید بدانند که مردم افغانستان و نسل جوان این کشور بازگشت به دهه‌های گذشته را نمی‌پذیرند».
زلمی رسول، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده در مراسم نوزد‌همین سالروز شهادت استاد مزاری گفت که بسیاری از شخصت‌های مطرح افغانستان در راه آوردن صلح و ثبات کشته شدند. او می‌گوید که استاد مزاری برای آبادی و آوردن صلح و ثبات در افغانستان یک تفکر جدید داشت و تیم اعتدال و برابری در صورت‌ پیروزی در انتخابات آینده، آن را عملی خواهد کرد.
زلمی رسول هم‌چنان شهید مزاری را یک شخصیت عدالت‌خواه عنوان کرد و افزود: «صلح و ثبات در افغانستان فقط با اصل وحدت ملی و آن طوری که مزاری اعتقاد داشت، به وجود خواهد آمد». احمد ضیاه مسعود و حبیبه سرابی، به ترتیب معاون اول و دوم زلمی رسول نیز در نوزد‌همین سالروز شهادت مزاری در مورد شخصت او و انتخابات ریاست جمهوری آینده سخنرانی کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *