طالبان رها شده از زندان تا حالا با روند صلح هم‌کاری نکرده‌اند

شماری از مقام‌های شورای عالی صلح می‌گویند که بر خلاف توقع آنان ده‌ها تن از طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان با روند صلح در این کشورهیچ‌گونه هم‌کاری نکرده‌اند. مقام‌های شورای عالی صلح تأیید می‌کنند که طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان بر‌خلاف باور آنان و حکومت این کشور تا حالا هیچ‌گونه تماس با شورای عالی صلح نداشته‌اند.
شماری از مقام‌های شورای عالی صلح می‌گویند که پاکستان در رهایی زندانیان طالب توافقات قبلی و میکانیزم درست را در نظر نگرفته است. محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور امور بین‌المللی این شورا گفت که به همین دلیل آزادی طالبان از زندان‌های پاکستان با روند افغانستان کمک نکرده است.
«باید این رهایی‌ها مطابق یک عده توافقات قبلی صورت می‌گرفت و این‌ها پس از رهایی به سفیران صلح مبدل می‌شدند. این‌ها باید زمینه‌ساز شوند برای آغاز مذاکرات مستقیم با رهبری طالبان و در این قسمت از نفوذ خود به گونه‌ی ثبت و سازنده استفاده کنند، اما متأسفانه تا حالا شاهد همچو نتایجی نبودیم».
حکومت پاکستان چندی قبل، به‌شمول ملا عبدالغنی برادر، ده‌ها زندانی طالب را ظاهراً به خواست شورای عالی صلح افغانستان آزاد کرد که افغانستان نیز از این عمل پاکستان استقبال نمود. مقام‌های شورای عالی صلح می‌گویند که شمار طالبان آزاد شده از زندان‌های پاکستان به بیش از چهل تن می‌رسند، اما تا حالا به خاطر موفقیت روند صلح در این کشور اندک‌ترین کاری را انجام نداده‌اند.
محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح هر‌چند تأیید می‌کند که پاکستان با روند صلح افغانستان حسن نیت نشان داده، اما به گفته‌ی او، در این قسمت اقدام‌های عملی از سوی آن کشور صورت نگرفته است. در این حال مولوی قلم‌الدین، یکی از چهره‌های سابق طالبان بر‌علاوه‌ی انتقاد بر چگونگی رهایی طالبان از زندان‌های پاکستان می‌گوید که این کشور تا هنوز نیز به‌نحوی بر این طالبان نفوذ دارد.
«حقیقت این است که شورای عالی صلح باید هنگام احسان پاکستان را می‌پذیرفت که با سفر هیأت این شورا به آن کشور این طالبان را برایش تسلیم می‌کرد. این احتمال نیز وجود دارد که پاکستان این را بر طالبان رها شده یقینی ساخته باشد که برای صلح هیچ‌گونه فعالیت نکنند. اگر کدام فعالیت هم در این قسمت داشته باشند برای پاکستان باشد، نه برای افغانستان».
پیش از این گزارش‌هایی نیز به نشر رسید که گویا شماری از طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان دوباره به صفوف طالبان برگشته‌اند و برضد حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور می‌جنگند. اما قاسمیار و مولوی قلم‌الدین با اشاره به این‌که ملا برادر تا هنوز نیز آزادی کامل از سوی پاکستان به دست نیاورده، می‌گویند، فکر نمی‌شود که طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان تا حدی از سوی آن کشور آزادی داشته باشند که دوباره به صفوف طالبان بپیوندند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *