نمایندگان مجلس در انتخاب معاون اول و منشی‌شان ناکام شدند

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس برای بار دوم در انتخاب معاون اول و منشی‌شان ناکام شدند. انتخابات دیروزی مجلس نمایندگان برای انتخاب دو عضو هیأت اداری به دور دوم کشانده شد و در این دور نیز هیچ‌یکی از نامزدان چوکی معاونیت اول و منشی‌گری این مجلس را به دست نیاوردند.
غلام حسین ناصری، سرور فایز و گل پادشاه مجیدی، نامزدان سمت معاونت اول و سارنوال عبدالرووف، ذکیه سنگین و سیمین بارکزی نامزدان منشی مجلس نمایندگان بودند. نصاب دیروز مجلس نمایندگان در دور اول انتخابات 195 نفر بود و هر نامزد هیأت اداری برای پیروزی باید 95 رای تأیید را به دست می‌آوردند.
اما پس از انتخابات گل پادشاه مجیدی 85 رای، غلام حسین ناصری 33 رای و فایز 29 رای تأیید را به دست آوردند. هم‌چنان عبدالرووف 79 رای، ذکیه سنگین 32 رای و سیمین بارکزی 25 رای تأیید را به دست آورند. تمام نامزدان یاده شده در دور اول انتخابات 50 جمع یک را پوره نکردند.
مطابق قانون وظایف داخلی مجلس نمایندگان، هرگاه نامزدان هیأت اداری این مجلس در دور اول انتخابات، 50 بر علاوه‌ی یک رای را از آن خود نکنند، انتخابات بین دو نامزدی که بلند‌ترین رای را داشته باشند، به دور دوم کشانده می‌شود. به همین اساس، انتخابات هیأت اداری مجلس دیروز به دور دوم کشانده شد.
در این انتخابات گل پادشاه مجیدی و غلام حسین ناصری برای سمت معاونت اول و سارنوال عبدالرووف و ذکیه سنگین برای کسب چوکی منشی مجلس نمایندگان که بلندترین آرای انتخابات دور اول را داشتند، باهم رقابت کردند. نصاب مجلس نمایندگان در دور دوم انتخابات 165 نفر بود و هر نامزد هیأت اداری باید 83 رای تأیید را به دست می‌آوردند.
در این انتخابات گل پادشاه مجیدی 67 رای و غلام حسین ناصری 31 رای تأیید را گرفتند و هیچ‌یک‌ از آنان چوکی معاونت اول را به ‌دست نیاوردند. هم‌چنان سارنوال عبدالرووف و ذکیه سنگین به ترتیب 70 و 31 رای تأیید را از آن خود کردند و هیچ‌یک‌ آنان نتوانستند‌ بر کرسی منشی‌گری مجلس تکیه بزنند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در پایان اعلام کرد که هیچ‌یک از نامزدان هیأت اداری 50 بر علاوه‌ی یک را پوره نکردند و دور سوم انتخابات فردا (سه‌شنبه، 27 حوت) برگزار شود. در صورتی که انتخابات دور سوم مجلس برای انتخاب هیأت اداری ناکام شود،‌ نامزدی که بیش‌ترین آرا‌ را به دست آورد، بر‌اساس قانون اصول داخلی مجلس نمایندگان، برنده اعلام می‌شود.
دوره‌ی جدید کاری مجلس سه روز پیش با تشریفات دولتی، حضور مهمانان خارجی، اعضای بلند‌رتبه‌ی دولت‌، نمایندگان دو مجلس و نامزدان انتخابات آینده از سوی رییس جمهور کرزی افتتاح شد. براساس قانون اصول وظايف داخلی شوراى ملى، معاون اول و دوم، منشى و معاون منشى در آغاز هر سال کارى‌ از سوی اعضای این مجلس انتخاب می‌شوند. صالح محمد سلجوقی به حیث معاون‌ دوم و عرفان‌الله عرفان به حیث نایب منشی انتخاب شدند، اما چوکی‌های معاونت اول و منشی این مجلس هنوز خالی مانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *