تقلب در کانکور امسال افشا شد

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی دانشگاه‌های خصوصی دیروز در کابل در یک نشست خبری از جعل‌کاری گسترده‌‌ی امتحان کانکور امسال پرده برداشت. محمد قيس، عضو این اتحادیه در این نشست گفت که در حوزه‌هاى مختلف امتحان کانکور امسال در کابل و برخی ولایت‌ها‌ شاهد تقلب‌های گسترده‌‌ای بوده است.
او گفت که کلید سوالات امتحان کانکور امسال در برخی ولایت‌های کشور به فروش رسیده و نیز افراد مسلح در صحنه‌ی امتحانات مداخله کرده‌اند. به گفته‌ی قیس، در امتحان کانکور امسال در برخی ولایت‌های کشور قفل سوالات کانکور باز بوده و نیز شماری از دانش‌آموزن توسط وسایل فن‌آوری جدید تقلب گسترده کرده‌اند.
آزمون ورودی دانشگاه‌ها امسال با انتقادهای زیادی همراه بود. در یک مورد این آزمون در ولایت لوگر به رسوایی کشیده شد و مسئولان اخذ کانکور مجبور شدند تمام برگه‌های آزمون را به جوی آب بیاندازند. به دنبال آن، برگزاری آزمون کانکور در شهر غزنی در چهاردهم جدی هم اعتراض‌هایی را به دنبال داشت. به گفته‌ی معترضان، ناخوانا بودن برخی از فورم‌ها، برگزاری جلسه‌ی امتحان در «فضای تاریک» و نبود وقت کافی برای آزمون، از مشکلات عمده بوده‌اند.
هم‌چنان آزمون ورودی دانشگاه در شهر هرات به دلیل درز کردن پرسش‌نامه‌ها، لغو و ۴۳ تن به دلیل داشتن نسخه‌هایی از این پرسش‌نامه‌ها بازداشت شدند. با این حال، مسئولان اتحادیه‌ی دانشگاه‌های خصوصی می‌گویند، در امتحال کانکور امسال به حدی تقلب شده که قابل حساب نیست.
محمد قيس، عضو این اتحادیه دیروز در کابل گفت: «در امتحان کانکور امسال در اکثر ولایت‌ها به اندازه‌اى تقلب شد که قابل حساب نيست و در امتحان کابل نیز تقلب گسترده شد». به گفته‌ی او، در ولايت‌های لوگر، ميدان‌وردک، لغمان، غزنى، هلمند، هرات، کاپيسا، تخار، قندوز، پروان و بدخشان بيش‌ترين تقلب شده است.
قیس تأکید کرد که قفل‌های برخی صندوق‌های امتحان کانکور بدون کلید باز می‌شد و به گفته‌ی او، در هرات و برخى ولايت‌های دیگر کشور کليد سوالات کانکور از يک‌هزار تا پنج‌هزار دالر امريکايى به فروش رسيده است. این عضو اتحادیه‌ی دانشگاه‌های خصوصی افزود که مشکلات یاد شده را بارها با وزير تحصيلات عالى در میان گذاشته، اما در این مورد اقدم نشده است.
او تأکید کرد که در جعل‌کاری امتحان کانکور امسال مقام‌هاى وزارت تحصیلات عالی و استادان دست دارند. اما قیس از افشای نام آنان خوداری کرد. در همین حال، وزارت تحصیلات عالی این اظهارات محمد قیس را به‌شدت رد کرده می‌کند. عظيم نوربخش، سخن‌گوى این وزارت گفت که تا حد امکان از تقلب در امتحان کانکور امسال جلوگيرى کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *