معاون اول مجلس نمایندگان انتخاب شد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان پس از سه روز رای‌گیری برای انتخابات هیأت اداری این مجلس، موفق به انتخاب معاون اول‌شان شدند. صدیق احمد عثمانی، دیروز با کسب 104 رای تأیید بر سریر معاونت اول مجلس نمایندگان تکیه زد. اما چوکی منشی‌گری مجلس نمایندگان هنوز خالی باقی مانده است.
اعضای مجلس نمایندگان دیروز برای انتخاب معاون اول مجلس نمایندگان یک‌بار به پای صندوق‌های رای رفتند و برای انتخاب منشی‌ این مجلس، دوبار. نصاب مجلس نمایندگان دیروز 190 نفر بود و نامزدان یاد شده برای کسب کرسی هیأت اداری باید 96 رای تأیید را دریافت می‌کردند.
صدیق احمد عثمانی، نماینده‌ی مردم پروان در انتخابات دیروز از رقیبان خود پیشی گرفت و با اخذ 104 رای بیش‌تر از 50 جمع یک، کرسی معاونت اول را از آن خود کرد. اما نامزدان منشی‌گری برای کسب این سمت 50 جمع یک را پوره نکردند.
عبدالله محمدی، جنرال نظیفه ذکی، سمیع‌الله صمیم و انجینیر کمال صافی، نامزدان کرسی منشی مجلس نمایندگان بودند. این نامزدان در انتخابات اول هیچ‌یکی از آنان آرای لازم را برای کسب این کرسی به دست نیاوردند. مطابق قانون وظایف داخلی مجلس نمایندگان، انتخابات بین دونامزدی که بلند‌ترین رای را داشتند، به دور دوم کشانده شد.
در دور دوم عبدالله محمدی و انجینیر سمیع‌الله صمیم که در دور اول انتخابات بیش‌ترین آرا را داشتند، باهم رقابت کردند. نصاب دور دوم انتخابات دیروز 144 نفر بود و هر نامزد برای پیروزی باید 73 رای تأیید را به دست می‌آوردند. عبدالله محمدی و انجینیر سمیع‌الله صمیم در این انتخابات به ترتیب، 53 و 47 رای تأیید را گرفتند که 50 جمع یک پوره نشد.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان اعلام کرد که هیچ‌یکی از نامزدان منشی‌گری مجلس‌ 50 جمع یک را در دور سوم انتخابات به دست نیاوردند. او افزود که مطابق قانون وظایف داخلی مجلس، امروز (چهارشنبه، 28 حوت) انتخابات بین دو نامزدی که در سه دور انتخابات گذشته بلندترین رای را داشته‌اند، برگزار شود.
دوره‌ی جدید کاری مجلس نمایندگان چهار روز پیش با تشریفات دولتی، حضور مهمانان خارجی، اعضای بلند‌رتبه دولت‌، نمایندگان دو مجلس و نامزدان انتخابات آینده از سوی رییس جمهور کرزی افتتاح شد. براساس قانون اصول وظايف داخلی شوراى ملى، معاون اول و دوم، منشى و معاون منشى در آغاز هر سال کارى، از سوی اعضای این مجلس انتخاب می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *