آمریکا: امضا نکردن پیمان امنیتی پیامدهای خطرناکی در پی دارد

اطلاعات روز: شورای ملی آمریکا هشدار داده است که عدم امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن پیامدهای خطرناکی را برای نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا به دنبال خواهد داشت. این شورا هم‌چنان تأکید می‌کند که اگر پیمان یاد شده به‌زودترین وقت امضا نشود، نیروهای امنیتی افغانستان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
اخیراً پس از بحث‌های زیاد روی امضای پیمان امینتی میان کابل و واشنگتن، قهر آمریکا را بیش‌تر کرده است. مقام‌های این کشور هشدار می‌دهند که اگر این پیمان امضا نشود، کمک‌های آمریکا و جامعه‌ی جهانی پس از سال 2014 در افغانستان کاهش خواهد یافت.
اما جودانلی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا تأکید می‌کند که اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، کمک‌های آمریکا پس از سال 2014 در افغانستان افزایش خواهد یافت. هم‌چنان ناتو هشدار داده است که کمک و حضور نیروهایش پس از سال 2014 در افغانستان وابسته به امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است.
رییس جمهوری کرزی هنوز بر شرط‌هایش تأکید دارد. او می‌گوید، در صورتی که شر‌ط‌هایش از سوی آمریکا بر‌آورده نشود، پیمان را امضا نخواهد کرد. توقف حملات نیروهای خارجی بر خانه‌های افغان‌ها، آوردن صلح دایمی در افغانستان و آغاز گفت‌و‌گوهای عملی با طالبان از شرایط حامد کرزی خوانده شده‌اند.
جنجال بازداشتگاه بگرام
بر علاوه‌ی بحث روی امضای پیمان امنیتی دو‌جانبه، مسئله‌ی رهایی زندانیان بازداشتگاه بگرام بارها روابط سران کابل و واشنگتن را به تیرگی کشانده است. کیلی ایوت، عضو مجلس نمایندگان آمریکا آزادی زندانیان بازداشتگاه بگرام را غیر‌قابل قبول خوانده است.
به گفته‌ی او، تعدادی از زندانیان بازداشتگاه بگرام در کشتن نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا دست دارند. ایوت تأکید کرده که تعدادی از زندانیان این بازداشتگاه نباید رها شوند. اما حامد کرزی می‌گوید که آمریکا در رهایی زندانیان بازداشتگاه یاد شده مداخله نکند. حکومت هفته‌ی پیش 50 زندانی بازداشتگاه بگرام را رها کرد‌. رهایی این زندانیان با انتقادهای تند اعضای شورای ملی، سران احزاب سیاسی کشور و آمریکا مواجه شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *