قانونی بر چوکی معاونت اول ریاست جمهوری

اطلاعات روز: محمد یونس قانونی دیروز پس از مراسم تحلیف در برابر حامد کرزی، رسماً بر کرسی معاونت اول ریاست جمهوری تکیه زد. او در این مراسم گفت، از دین مقدس اسلام پیروی و از آن حفاظت می‌کند. قانونی هم‌چنان افزود که قانون اساسی و سایر قوانین نافذه‌ی کشور را رعایت و از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان دفاع خواهد کرد.
دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری شب گذشته با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که یونس قانونی در مراسم تحلیفش گفت که از حقوق و منافع مردم افغانستان حفاظت می‌کند. براساس خبرنامه، قانونی گفته است که به حمایت مردم افغانستان در راه پیشرفت و آرامش مردم تلاش‌هایش را ادامه می‌دهد.
پس از مراسم سوگند او، حامد کرزی برای محمد یونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری، سمت جدیدش را تبریک گفته و برایش آرزو‌ی موفقیت کرده است. حامد کرزی پس از مراسم تحلیف، قانونی را تا دفتر کارش همراهی کرد‌ و او را بر کرسی معاونت اول ریاست جمهوری نشاند‌.
در این مراسم محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری، رییس مجلس نمایندگان، دادستان‌ کل، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، معاون مجلس سنا، شماری از وزیران، وزیران مشاور و تعدادی از اعضای دادگاه عالی و کمیسیون انتخابات حضور داشتند.
قانونی دیروز از سوی حامد کرزی به مجلس نمایندگان معرفی شد و اعضای این مجلس در یک اقدام کم‌سابقه او را به عنوان معاون اول ریاست جمهوری مورد تأیید قرار دادند. پس از درگذشت مارشال فهیم، موضوع جانشینی او‌ بین احزاب سیاسی، ارگ ریاست جمهوری و سران حزب جمعیت اسلامی مورد بحث بوده است.
پیش‌تر دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد که جلسه‌‌‌ای بین رهبران جهادی و شخصیت‌های سیاسی به ریاست حامد کرزی در مورد تعیین معاون اول ریاست جمهوری در ارگ برگزار شده است. در این جلسه پس از بحث و مشوره‌های همه‌جانبه، یونس قانونی را با اکثریت آرا‌ منحیث معاون اول ریاست جمهوری مورد تأیید قرار داده است. قانونی عضو مجلس نمایندگان بود. او هم‌چنان در گذشته در کابینه‌های حامد کرزی در سمت‌های وزارت داخله و معارف اجرای وظیفه کرده است. براساس ماده‌ی ۶۸ قانون اساسی، هرگاه یکی از معاونان ریاست جمهوری استعفا یا وفات نماید، به‌جای وی شخص‌ دیگری توسط رییس جمهور به تأیید مجلس نمایندگان تعیین می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *