ارزیابی تازه: 50 درصد جوانان کشور از بی‌کاری رنج می‌برند

اطلاعات روز: یافته‌های تازه‌ی نهاد مدنی «گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر» در افغانستان نشان می‌دهد که 50 درصد جوانان کشور بی‌کارند و از این ناحیه به‌شدت رنج می‌برند. براساس یافته‌های نهاد یاد شده، این رقم براساس مصاحبه با 450 جوان، از زن و مرد، از ولایت‌های کابل، ننگرهار و بامیان تخمین شده است.
عطا‌الله، رییس اجرایی نهاد مدنی «گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر» می‌گوید که دولت برنامه‌هایش را در وقت معین انجام نمی‌دهد و این مسئله باعث افزایش بی‌کاری در کشور شده است. او هم‌چنان افزود که همین کار حکومت برخی از مؤسسات داخلی و خارجی را نیز ناامید کرده است.
پس از ناامنی، بی‌کاری و فقر از چالش‌های عمده‌ی فرا‌راه شهروندان عنوان می‌شوند. هزاران نفر هر روز در چهار‌‌راهی‌ شهرهای کابل و ولایت‌های کشور همراه با وسایل کارشان منتظر کارند، تا بتوانند کاری بیابند و پول ناچیزی برای گذران زندگی‌شان پیدا کنند، اما اکثر آن‌ها شب‌هنگام دست خالی به سوی خانه‌های‌شان برمی‌گردند.
با ایجاد حکومت جدید و حضور ناتو در افغانستان، شهروندان کشور امیدوار شدند که در زندگی آنان تغییراتی ایجاد خواهند شد، اما با گذشت 13 سال، اکثر جوانان کشور با فقر و بی‌کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. پیش‌تر یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد که 36 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
کارشناسان مسایل اقتصادی همواره تأکید دارند که بی‌کاری سبب دل‌سردی مردم نسبت به دولت شده و نیز باعث می‌شود تا شماری از جوانان با مخالفان مسلح دولت بپیوندند. اما دولت و به‌خصوص وزارت کار و امور اجتماعی در جریان 13 سال گذشته گام مؤثری را برای بهبود مشکل یاد شده بر نداشته ‌است. گسترش فساد اداری، بی‌مسئولیتی دولت، کار به اهل کار نسپردن و ناامنی از 12 سال به ‌این‌سو باعث شده تا اکثر جوانان کشور بی‌کار باقی بمانند.
با این حال، عطا‌الله، رییس اجرایی نهاد مدنی «گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر» در افغانستان می‌گوید که از کار حکومت فعلی زمان زیادی باقی نمانده، حکومت آینده افغانستان برای معضل بی‌کاری توجه جدی کند. او تأکید کرد، اگر برای حل معضل بی‌کاری توجه جدی صورت نگیرد، کشور دچار بحران بزرگ خواهد شد. اما وزارت کار و امور اجتماعی همواره ادعا می‌کند که برای بهبود مشکلات بی‌کاری در کشور برنامه‌های مؤثری را انجام داده و نیز روی دست دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *