فیتر کیسنر: هم‌کاری امریکا با افغانستان تا 10 سال دیگر ادامه می‌یابد

اطلاعات روز: فیتر کیسنر، نماینده‌ی ملکی امریکا در شمال کشور اعلام کرد که هم‌کاری کشورش با افغانستان تا ده سال دیگر ادامه خواهد یافت. او افزود: «در صورتی‌که پیمان امنیتی کابل و واشنگتن امضا نشود، تنها شکل هم‌کاری امریکا با افغانستان تغییر می‌کند؛ هم‌کاری کاهش می‌یابد، اما هم‌کاری کشورش تا 10 سال دیگر با افغانستان ادامه می‌یابد».
کیسنر هم‌چنان با تأکید بر امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن می‌گوید، در صورتی که این پیمان امضا نشود، نیروهای امریکا در پایان سال 2014 افغانستان را ترک می‌کنند و کمک‌های کشورش کم‌رنگ خواهند شد. او اما افزود که هم‌کاری امریکا با افغانستان بدون امضای پیمان امنیتی ادامه می‌یابد.
موضوع امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن از 2 سال به این‌سو‌ جنجال‌برانگیز بوده و بارها روابط دو کشور به تیرگی کشانده است. هرچند امریکا و ناتو همواره هشدار داده‌اند، اگر این پیمان امضا نشود، نیروهای بین‌المللی در پایان سال 2014 افغانستان را ترک می‌کنند و نیز کمک‌های جامعه‌ی جهانی با این کشور کاهش می‌یابد.
اما حامد کرزی هنوز بر پیش‌شرط‌هایش تأکید دارد و می‌گوید، تا زمانی‌که از سوی امریکا بر‌آورده نشود، پیمان امنیتی را در هر شرایطی امضا نخواهد کرد. آغاز گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان، توقف حمله‌ی نیروهای خارجی بر خانه‌های افغان و آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور از شر‌ط‌های کرزی خوانده شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *