انتخابات پیش‌رو با 3 چالش عمده مواجه است

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز در یک نشست مشترک با نمایندگان نامزدان ریاست جمهوری در کابل از چالش‌های جدی در برابر انتخابات پیش‌رو هشدار دادند. آنان در این نشست ناامنی، موجویت جزایر قدرت زورمندان و استفاده از امکانات دولتی را از چالش‌های جدی فرا‌راه انتخابات پیش‌رو عنوان کردند.
عبدالستار سعادت، رييس کميسيون شکایت‌های انتخاباتی ناامنی را از عمده‌ترین چالش‌های فرا‌راه انتخابات پیش‌رو خواند و گفت: «در مرکزهایی که امنيت وجود نداشته باشد، نظارت کردن از آن مرکزها مشکل است». او هم‌چنان تأکید کرد که در مرکزهای رای‌دهی که نظارت و اشتراک مردم نباشد، زمينه‌ی تقلب و تخلف مساعد می‌باشد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که مهاجمان مسلح فعالیت‌های‌ تروریستی‌شان را در کابل و برخی ولایت‌های کشور افزایش داده‌اند. در چند روز اخیر مهاجمان مسلح دفتر ساحه‌ای کمیسیون مستقل انتخابات، مهمان‌خانه‌ خارجی و کمیسیون مستقل انتخابات را مورد هدف قرار دادند.
قرار است تا کم‌تر از 6 روز دیگر سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برگزار شود. با این حال، مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند که موجوديت جزاير قدرت زورمندان از چالش‌های ديگر فرا‌راه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی است.
عبدالستار سعادت، رییس این کمیسیون گفت که شماری از زورمندان تلاش دارند تا با استفاده از دموکراسی و نقض قانون در قدرت باقی بمانند. او تأکید کرد که انتخابات‌هاى گذشته شفاف برگزار نشده، موجوديت تقلب گسترده، تخطى و نقض قانون در آن به‌حدى زیاد بوده که بی‌باوری نسبت به انتخابات پيش‌رو را به وجود آورده است.
سعادت چالش ديگر فرا‌راه انتخابات پیش‌رو را استفاده از امکانات دولتی عنوان کرد و گفت که کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی می‌داند که شماری از نامزدان در مبارزات انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و تنها 1 يا 2 نامزد استفاده نمی‌کنند. او تأکید کرد که براى جلوگيرى استفاده از امکانات دولتى قدم برداشته شده، اما در اين زمینه همکارى نامزدان، اعضاى جامعه‌ی مدنى، احزاب سیاسی و مردم ضرورى است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *