پاكستان: دفتر طالبان در قطر به‌زودی باز می‌شود

عزیز احمد چودری، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاكستان در نشست خبری هفته‌وار خود در اسلام آباد گفته است، دفتر طالبان در قطر که چندی قبل بنا بر اختلافات روی نام آن مسدود گردیده بود، به‌زودی باز می‌شود. او افزود، اسلام‌آباد امیدوار است که گفت‌وگو‌های صلح یک‌بار دیگر در قطر از سر گرفته شود.

آقای چودری علاوه كرد‌ که سفر اخیر سرتاج عزیز، مشارو نخست‌وزیر پاكستان به کابل دست‌آورد‌های مثبت را در قبال داشته است و این سفر تیر‌گی‌های موجود میان كابل و اسلام‌آباد را برطرف نموده و هر‌دو کشور در مبارزه علیه تروریزم یک‌بار دیگر متحد شده‌اند. آقای چودری در حالی در مورد دوباره باز شدن دفتر طالبان در قطر سخن می‌گوید که حامد کرزی، رییس جمهور در دیداری که روز یک‌شنبه گذشته با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاكستان در کابل داشت، بازدیدش از اسلام‌آباد را مشروط بر مذاکرات روی روند صلح و مبارزه‌ی جدی علیه تروریزم خواند. از سوی دیگر مقام‌های کشور هم‌واره سیاست اسلام‌آباد را در قبال افغانستان دوگانه می‌خوانند.

درهمین حال، رستم شاه مومند، سفیر پیشین پاکستان در کابل می‌گوید، پاکستان می‌تواند طالبان افغانستانی را یک‌بار دیگر روی میز مذاکرات بکشاند. او افزود، اسلام آباد با استفاده از روابطش با طالبان می‌تواند بالای طالبان فشار وارد کند تا دفتر شان را دوباره در قطر باز نمایند. مومند می‌افزاید که پاکستان در تعهد‌نامه میان طالبان و آمریكا یا دولت افغانستان، نقشی را نمی‌تواند ایفا کند. به باور او، نقش پاکستان تنها محدود به کشانیدن طالبان به میز مذاکرات می‌باشد.

این گفته‌ها درحالی از سوی مقام‌های پاكستان اظهار می‌گردد كه مقام‌های کشور ادعا دارند که اسلام آباد طالبان را حمایت نموده و برای جنگ به افغانستان می‌فرستد؛ اما مقام‌های پاکستانی تمام این ادعا‌ها را رد كرده و آن را بی‌بنیاد می‌خوانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *