دو نامزد ریاست جمهوری جریمه شدند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در یک جلسه‌ی علنی اعلام کردند که شش نامزد ریاست جمهوری تخطی کرده و دو تن آنان محکوم به مجازات نقدی شده‌اند. عبدالرب رسول سیاف، زلمی رسول، د‌کتر عبدالله عبدالله، قطب‌الدین هلال، داوود سلطان‌زوی و گل آغا شیرز‌ی از جمله‌ نامزدانی‌ اند که مرتکب تخلف شده‌اند.
عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز گفت که زلمی رسول در ولایت‌های قندهار و پکتیا از امکانات دولتی استفاده کرده و نیز مردم به‌زور به یک کمپاین انتخاباتی او برده‌ شده‌ است. زلمی رسول از سوی این کمیسیون به مبلغ 100 هزار افغانی جریمه شد.
هم‌چنان سعادت افزود که گل آغا شیر‌ز‌ی‌ یکی از نامزدان ریاست جمهوری را توهین لفظی کرده و مرتکب جرم شده‌ است. پیش‌تر گل آغا شیرز‌ی در هرات گفته بود که زلمی رسول نه خاک دارد و نه ناموس. او تأکید کرده بود که زلمی رسول مانند تلویزیونی است که کنترولش به دست حامد کرزی است. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به همین دلیل شیرز‌ی را 100 هزار افغانی جریمه کرد.
این کمیسیون در جلسه‌ی دیروز تخلف‌های سوی داکتر عبدالله عبدالله، عبدالرب رسول سیاف، قطب‌الدین هلال و داوود سلطان‌زوی را نیز بررسی کرد. رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت که این نامزدان در نصب عکس‌ها و پوسترهای انتخاباتی و تأخیر در ارسال گزارش مصارف مالی‌شان مرتکب تخلف شده‌اند.
هشدار به نامزدان
کميسيون مستقل شکايت‌های انتخاباتى هشدار داد که به هيچ‌نامزد‌ ریاست جمهوری اجازه نمی‌دهد‌ با رای غیر‌واقعی صاحب قدرت شود. عبدالستار سعادت، رييس این کميسيون گفت، نامزدان به مردم مراجعه کنند و راى مردم را به دست آورند. او تأکید کرد، رايى که صاحب نداشته باشد، اعتبار ندارد و با راى بى‌صاحب و غیر‌واقعی هیچ‌نامزدی کرسی ریاست جمهوری را از آن خود کرده‌ نمی‌توا‌ند.
ستار هم‌چنان که بیش‌تر نامزدان رياست جمهورى را به استفاده از امکانات دولتى متهم کرد و گفت که به غیر زلمی رسول،‌‌ شماری از نامزدان دیگر نیز از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی استفاده کرده‌اند. او افزود که غیر‌ از داوود سلطان‌زوى، نادر نعيم و هدايت امين ارسلا، دیگر نامزدان ریاست جمهوری از امکانات دولتی استفاده کرده‌اند.
سعادت تأکید کرد که متأسفانه کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در این مورد اسناد ندارد. او هشدار داد که اگر چنين شواهد و مدارکی در اختيار کميسيون مستقل شکايت‌های انتخاباتى قرار گيرد، با آنان برخورد قانونی خواهد شد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی روز شنبه هفته‌ی آینده برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *