1269 مورد شکایت در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده است

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند که 1269 مورد شکایت‌ انتخاباتی از سراسر کشور در این کمیسیون ثبت شده‌اند. به گفته‌ی آنان، 1107 مورد شکایت تنها از طریق تیلفون دریافت و ثبت شده‌اند. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تأکید می‌کند، به شکایت‌هایی که اسناد و مدارک داشته باشند، رسیدگی خواهد شد.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به روز شنبه، 16 حمل برگزار شد. ملیون‌ها شهروند واجد شرایط رای‌دهی در سراسر کشور در این انتخابات به ‌گونه‌ی گسترده اشتراک کردند، اما به دلیل کمبود برگه‌های‌های رای‌دهی هزاران تن آنان در شماری از ولایت‌های کشور، به‌خصوص مناطق مرکزی از حق رای‌دهی محروم شدند.
مسئله‌ی کمبود برگه‌های رای‌دهی واکنش تند‌ شهروندان، نامزدان ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و فعالان مدنی کشور را به دنبال داشت. با این حال، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که مسئله‌ی کمبود برگه‌های رای‌دهی را مورد بررسی قرار خواهد داد. نادر محسنی، رییس دبیرخانه این کمیسیون گفت که در این مورد شکایت‌ها درج شده‌اند.
او هم‌چنان افزود: «در مورد کمبود محلات رای‌دهی، تمام شدن برگه‌های رای‌دهی پیش از ختم زمان رای‌دهی، تشویق رای‌دهندگان توسط ناظران برخی از نامزدان به یک نامزد مشخص، ممانعت از ورود تعدادی از افراد در محلات رای‌دهی و پُر کردن صندوق‌های رای‌دهی توسط برخی از افراد غیر‌مسئول در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی شکایت‌ شده است».
محسنی افزود که در مورد باز شدن ناوقت شماری از مرکزهای رای‌دهی، موجودیت کارت‌های جعلی نزد تعداد از افراد، نبود فورم‌های شکایت در برخی از مرکزها و شمارش آرا نیز در کمیسیون شکایت‌ شده است. او اما تأکید کرد که تا کنون تنها 162 مورد شکایت در خصوص انتخابات به ‌گونه‌ی رسمی در کمیسیون ثبت شده است.
مطابق قانون انتخابات، افرادی که از عدم شفافیت انتخابات شکایت داشته باشند، تا 48 ساعت بعد از ختم روند رای‌دهی می‌توانند شکایت‌شان را به دفترهای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی برسانند. روند رای‌دهی ساعت 5 عصر روز شنبه پایان یافت و در حال حاضر روند شمارش آرا جریان دارد. قرار است نتایج ابتدای انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهار‌ ثور (ماه بعدی) اعلام شود. هر نامزد ریاست جمهوری که 50 جمع یک درصد آرای مردم را از آن خود کرده باشد، برنده‌ی انتخابات اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *