سازمان ملل: کمیسیون انتخابات در شمارش آرا عادلانه عمل کند

اطلاعات روز: مسئولان نمایندگی سازمان ملل در کشور از کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی خواسته است که در شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها عدالت را در نظر بگیرند. آنان هم‌چنان برگزاری سومین دور انتخابات ریاست جمهوری را قدمی به‌سوی با‌ثبات ساختن کشور عنوان کرده است.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به روز شنبه هفته‌ی جاری برگزار شد و در حال حاضر روند شمارش آرا جریان دارد. قرار است نتایج ابتدای و نهایی انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب به تاریخ 4 و 24 ثور (ماه بعدی) اعلام شود.
هر نامزد ریاست جمهوری که 50 جمع یک آرای مردم را از آن خود کرده باشد، برنده‌ی انتخابات اعلام خواهد شد. با این حال، نمایندگی سازمان ملل در کشور از نامزدان انتخابات خواسته است که نتایج انتخابات را بپذیرند و مشکلات پیش‌آمده را از راه قانونی حل و فصل کنند.
نظیف‌الله سالارزی، سخن‌گوی این دفتر می‌گوید که نامزدان و طرف‌داران‌شان در صورت‌ بروز کدام مشکل به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کنند. او هم‌چنان از کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی خواسته که مسئولیت‌های‌شان را در قسمت شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها به گونه‌ی عادلانه انجام دهند.
مردم در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور به ‌گونه‌ی گسترده اشتراک کردند و به نامزد مورد نظرشان رای دادند. اشتراک گسترده‌ی مردم در این انتخابات مورد استقبال نهادهای داخلی و جامعه‌ی جهانی قرار گرفت. شورای امنیت سازمان‌ ملل با نشر خبرنامه‌‌ای از اشتراک گسترده‌ی مردم در این انتخابات ستایش کرد.
براساس خبرنامه‌ی این شورا، افغان‌ها با وجود تهدیدهای امنیتی به گونه‌ی گسترده در انتخابات اشتراک و انتخابات را پیروز کردند. شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنان حملات گروه‌های شورشی و تلاش‌های برخی از حلقات برای برهم زدن انتخابات را به‌شدت محکوم کرده است. آمریکا، بریتانیا، ناتو و پاکستان نیز از حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات توصیف کرده‌اند. آنان گفته‌اند که این انتخابات برای مرم افغانستان سرنوشت‌ساز و تاریخی بوده است.
سفارت‌های آلمان و ایران
سفارت‌های آلمان و ایران در کابل برگزاری سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور را موفقیت‌آمیز خوانده و گفته‌اند که این انتخابات افغانستان را به سوی پیش‌رفت و ترقی سوق خواهد داد. در خبرنامه‌‌ای که از سوی سفارت آلمان در کابل‌ به روز‌نامه‌ی اطلاعات روز فرستاده شده، آمده است، هر رای داد شده، یک رای برای آینده‌ی صلح‌آمیز این کشور است.
سفارت آلمان از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که مستقلانه عمل کند و زیر فشار گروه‌های سیاسی قرار نگیرد. هم‌چنان در خبرنامه‌ی سفارت ایران آمده است، حضور گسترده‌ی مردم افغانستان در این انتخابات از زن و مرد، نشان دهنده‌ی عمق بینش سیاسی آنان نسبت به شرایط زمان و درک اهمیت حمایت از ساز‌ و ‌کارهای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *