وزارت خارجه: پیش از انتقال قدرت، امکان امضای پیمان امنیتی وجود دارد

اطلاعات روز: ضرار احمد عثمانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که احتمال دارد پیمان امنیتی با امریکا پیش از انتقال قدرت سیاسی به رییس جمهور جدید‌ امضا شود. او تأکید کرد که برگزاری انتخابات از شرایط عمده‌ی حکومت افغانستان برای امضای این پیمان بود.
این نخستین بار است که یک مقام بلند‌‌پایه‌ی کابینه ‌از احتمال امضای پیمان امنیتی با امریکا پیش از انتقال قدرت سیاسی به رییس جمهوری جدید‌ خبر می‌دهد. بحث روی امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن دو سال پیش آغاز شد و محتوای این پیمان بارها روابط دو کشور را به اوج تیرگی کشاند.
به ‌منظور بحث و تصمیم‌گیری روی امضای پیمان امنیتی با امریکا، جرگه‌ی مشورتی برگزار شد و اعضای این جرگه در ۵۰ کمیته‌ی کاری چهار روز روی تمام ماده‌های این پیمان باهم رایزنی کردند. اعضای جرگه‌ی مشورتی پس از چهار روز مواففت‌شان را با امضای این پیمان اعلام کردند، اما حامد کرزی‌ در روز پایانی این جرگه‌ چند شرط جدید را برای امریکا گذاشت.
تأمین صلح و امنیت، آغاز گفت‌وگوی عملی با طالبان و برگزاری یک انتخابات شفاف از شرایط‌های حامد کرزی بودند. هرچند ناتو و امریکا همواره هشدار داده‌اند، اگر کرزی این پیمان را امضا نکند، تمام نیروهای خارجی افغانستان را در پایان سال 2014 ترک خواهند کرد، اما حامد کرزی تأکید داشت، در صورتی که شر‌ط‌هایش برآورده نشود، در هر شرایطی پیمان را امضا نمی‌کند.
با این حال، وزیر خارجه‌ی کشور دیروز در یک نشست خبری با همتای سویدنی‌اش در کابل گفت: «برگزاری انتخابات از شرایط عمده‌ی حکومت برای امضای پیمان امنیتی با امریکا بود؛ خوشبختانه انتخابات با موفقیت برگزار شد، بناءً احتمال دارد این پیمان پیش از انتقال قدرت سیاسی به رییس جمهور جدید‌ امضا شود».
او هم‌چنان تأکید کرد که مردم افغانستان پیمان امنیتی با امریکا را می‌خواهند، اگر این پیمان قبل انتقال قدرت سیاسی امضا نشود، رییس جمهور آینده آن را امضا خواهد کرد. به گفته‌ی او، تمام نامزدان وعده داده‌اند که در صورت‌ پیروزی در انتخابات، پیمان امنیتی با امریکا را امضا می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *