GMIC

تفاهم‌نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات طبی؛ به تخلفات طبی رسیدگی می‌شود

اطلاعات روز: تفاهم‌نامه‌ی رسیدگی به شکایات و تخلفات طبی امروز چهارشنبه (پنجم جدی) میان وزارت صحت عامه، شورای طبی افغانستان و دادستانی کل به امضا رسید.

محمد فرید حمیدی، دادستان کل کشور امروز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در مرکز رسانه‌‎های حکومت گفت که هدف از امضای این تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه، رسیدگی به شکایت‌ها و ایجاد فضای مصوون کاری برای داکتران است.

فیروز‌الدین فیروز،‌ وزیر صحت عامه نیز امضای این تفاهم‌نامه را اقدام موثر در زمینه‌ی بلند بردن کیفیت خدمات طبی و دفاع از حق داکتر و مریض دانسته و گفت که برای رسیدگی به شکایات و تخلفات طبی، به یک مرجع سومی مسلکی و بی‌طرف ضرورت بود.

نسرین اوریاخیل، رییس شورای طبی افغانستان نیز گفت: «تفاهم‌نامه‌ی رسیدگی به شکایات و تخلفات طبی با در نظرداشت احکام قانون صحت عامه، قانون شورای طبی و مقررات و اسناد تقنینی مربوط به رسیدگی به شکایات و تخلفات ترتیب شده و…»

خانم اوریاخیل در عین حال از وزارت‌های صحت عامه و تحصیلات عالی و نیز از دادستانی کل خواست تا به شکایات و تخلفات طبی رسیدگی کنند تا حقوق داکتران و مریضان نادیده گرفته نشود.

شورای طبی افغانستان در ماه ثور سال گذشته به هدف تأمین شرایط مصوونیت و حقوق صحی مریضان،‌ معیاری‌سازی، ارتقای کیفیت و تنظیم خدمات صحی داکتران،‌ تقویت و بهبود استندردهای آموزشی طبی در کشور و حمایت از حقوق مسلکی داکتران طب معالجوی و دندان ایجاد شد.

هم‌زمان با این، کمیته‌ی متخصصین شورای طبی افغانستان نیز امروز چهارشنبه افتتاح شد.

اوریاخیل افزود که تمام اعضای کمیته‌ی متخصصین شورای طبی افغانستان بر اساس شرایط و نیازمندی‌های فنی از طریق رقابت آزاد انتخاب شده‌اند.

این کمیته صلاحیت دارد تا در تمام بخش‌های علمی و مسلکی طبی با شورای طبی افغانستان به ویژه در بخش سمع شکایات و رسیدگی به تخلفات طبی با توجه به رشته مربوطه مشوره دهد.

دیدگاه‌های شما
  1. ضمن عرض سلام و احترامات به مقام محترم ریس شورای طبی افغانستان!
    از ایجاد چنین ارگان ویژه بسیار خوش شدم و مبارک باد به تمام مردم شریف افغانستان میگویم. این نهاد خیلی مهم در بهبود شرایط کار دوکتوران، نرسها، قابله ها و تکنیشن ها بوده و صحت در افغانستان صرف با جدیت و پشتکار چنین مرجع با دیگر استندردهای معتبر دنیا همسان شده می‌تواند.
    خواهشم از مقام محترم ریاست شورای طبی افغانستان اینست
    1- از نرس ها و دوکتوران تازه فارغ از انستیتوت ها و فاکولته های خصوصی امتحان بگیرند زیرا با حیات انسانها سر و کار دارند.
    2- از شفاخانه های خصوصی بررسی جدی کنند که مردم را چور کردند که مثال های زیادی آنرا شاهد بودیم.
    3- مهمتر از همه مردم افغانستان را از این سیستم خدمات صحی NGO رایگان بی کیفیت و توهین آمیز به مسلک مقدس طبابت نجات بدهید که کلینیک های دولتی مرکز توزیع دوا بطور یکنواخت به غیر مریضان بوده و اکثر مریضان مستحق نه تداوی میشود و نه داکتر وقت و فرصت به تشخیص همچون مریضان دارند زیرا باید تارگیت NGO محترم را پوره کند. مثال های زنده را با بررسی در هرBHC, CHC, DH و حتی در شفاخانه های ولایتی و زون ها دیده میتوانید
    4- داکتران و متخصصین بی دفاع کشور ما مورد تهدید توسط بعضی اشخاص زور گوی و باند ها با همکاری بعضی افراد ارگانهای کشفی و تحقیقی قرار گرفته که با تهمت های نا حق به منظور پول گرفتن و دیگر سوءاستفاده ها به سارنوالی و محکمه کشانده میشوند و حیثیت و آبروی یک داکتر ویا یک متخصص را زیر سوال میبرند و مجبورا بخاطر حفظ آبروی خویش پول جمع آوری کرده چندین ساله خود را به این حرام خوران و فاسدان میدهند.

  2. این یک امر شایسته ی است که مورد پسند همه است
    به امید اینکه بطور شفاف تطبیق گردد
    و در قسمت شفری نوشتن نسخه های داکتر صاحبان عزیز هم کمی توجه مقامات محترم را خواهانیم
    محبوب الله شهیدزاده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *