نتایج کانکور اعلان شد

118 هزار ناکام
اطلاعات روز: وزارت تحصیلاعات عالی کشور پس از حدود 20 روز تأخیر، نتایح امتحان کانکور امسال را اعلام کرد و در این امتحان حدود 118 هزار نفر ناکام مانده‌اند. براساس معلومات وزارت تحصیلات، در امتحان کانکور سال 1392- 1393 در حدود 261 هزار و 109 نفر ثبت نام کرده بودند و از این میان 228 هزار و 908 تن شامل امتحان شدند.
مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که در امتحان کانکور سال 1392- 93، 55 هزار نفر به تحصیلات عالی و 55 هزار تن دیگر به تحصیلات نیمه‌عالی راه یافته‌اند. به گفته‌ی آنان، 476 نفر دیگر براساس معیارها به گونه‌ی رایگان به دانشگاه‌های خصوصی معرفی شده و 29 هزار و 424 نفر دیگر با تخفیف ویژه به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی راه خواهند یافت.
در امتحان کانکور سال 1392- 93، 118 هزار دانش‌آموز از ورود به دانشگاه‌ها باز مانده‌اند، اما عبیدالله عبید، وزیر تحصیلاعات عالی گفت: «در امتحان کانکور هیچ بی‌نتیجه‌ای وجود نداشته است. تنها کسانی‌ که سقف 50 درصد را تکمیل نکرده، ناکام شده‌اند».
نمره اول امتحان کانکور یک دختر از ولایت بلخ با گرفتن 52.069 نمره، به دانشکده‌ی طب معالجه‌ای دانشگاه طبی کابل راه یافته است. آزمون ورودی دانشگاه‌ها امسال با انتقادهای زیادی همراه بود. در یک مورد این آزمون در ولایت لوگر به رسوایی کشید و مسئولان اخذ این آزمون مجبور شدند تمام برگه‌های آزمون را به جوی آب بیاندازند. به دنبال آن، برگزاری آزمون کانکور در شهر غزنی در چهاردهم جدی هم اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.
هم‌چنان آزمون ورودی دانشگاه‌ها در شهر هرات به دلیل درز کردن پرسش‌نامه‌ها‌ لغو و ۴۳ تن به دلیل داشتن نسخه‌هایی از این پرسش‌نامه‌ها بازداشت شدند. پس از پایان روند آزمون کانکور، اتحادیه‌ی دانشگاه‌های خصوصی از جعل‌کاری گسترده‌ در امتحان کانکور پرده برداشت. محمد قیس، عضو این اتحادیه در یک نشست خبری در کابل گفت که در حوزه‌هاى مختلف امتحان کانکور در کابل و برخی ولایت‌های کشور‌ شاهد تقلب‌های گسترده‌‌ای بوده است.
گفتنی است که عبیدالله عبید، وزیر تحصیلاعات‌ عالی دیروز پس از اعلام نتایج کانکور گفت: «بعد از اعلان نتایج هیچ‌گونه تبدیلی برای اناث و ذکور الی ماه جدی که روند تبدیلی‌ها مطابق لایحه‌ی تبدیلی توسط کمیسیون موظف برای دو ماه تطبیق می‌شود، پذیرفته نخواهد شد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *