برنامه‌ی امنیتی انتخابات 1393 اعلام شد

اطلاعات روز: وزارت امور داخله‌ی کشور از آمادگی تأمین امنیت انتخابات سال پیش رو خبر داد. به گفته‌ی مقام‌های وزارت امور داخله، برنامه‌ی امنیتی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تکمیل و به کمسیون مستقل انتخابات ارائه شده است. کمسیون مستقل انتخابات هم از انتقال موادهای انتخابات در مراکز رای‌دهی در سطح ولسوالی‌ها و روستاها خبر داده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت امور داخله در کنفرانس مشترکی که با سخن‌گوی نیروهای ملکی ناتو برگزار نموده بود، از تکمیل شدن تدابیر امنیتی مراکز انتخابات خبر داد. به گفته‌ی صدیق صدیقی، تدابیر و برنامه‌ی امنیتی مراکز رای‌دهی تکمیل و به کمسیون مستقل انتخابات ارائه شده است. کمسیون مستقل انتخابات نیز  منتظر ارائه‌ی برنامه‌های امنیتی وزارت امور داخله بود و از انتقال مواد‌ انتخاباتی به کمک نیروهای امنیتی کشور به قریه‌ها و ولسوالی‍‌‌ها خبر داده بود.

به گفته‌ی صدیق صدیقی، برنامه‌ی امنیتی پروسه‌ی انتخابات توسط نیروهای امنیتی افغان کامل و به پیش برده می‌شود. صدیقی هم‌چنان علاوه نمود که برنامه‌ی امنیتی پروسه‌ی انتخابات با یک برنامه‌ی مشترک میان پولیس ملی، اردوی ملی و امنیت ملی تکمیل شده و به اجرا گذاشته می‌شود. قبلا کمسیون مستقل انتخابات از نیروهای امنیتی خواسته بود تا امنیت 6845 مرکز رای‌دهی را برای برگزاری انتخابات پیش رو تأمین نماید.

آقای صدیقی از توانایی نیروهای امنیتی در تأمین امنیت روند انتخابات اطمینان داد و گفت: «ما از تمام توان و تجهیزات خود در زمینه‌ی فراهم‌سازی امنیت پروسه‌ی انتخابات استفاده خواهیم کرد». وی علاوه نمود که کمسیون مستقل انتخابات هیچ‌گونه تشویش در زمینه نداشته باشد. با وجود اطمینان‌های مکرر از سوی مقام‌های امنیتی، بازهم شهروندان از امنیت این روند نگرانی دارند و افزایش ناامنی‌ها را درگوشه و کنار این کشور دلایلی بر خرابی اوضاع می‌دانند.

سخن‌گوی وزارت امور داخله‌ی کشور از انتقال مواد‌ انتخابات به کمک نیروهای پولیس ملی به 425 مرکز رای‌دهی خبر داد‌ و افزود که از 441 مرکز رای‌دهی، تنها به 16 مرکز آن مواد انتقال نیافته که در حال انتقال اند. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت امور داخله، مر‌کز‌هایی که در آن مواد انتقال نیافته، قابل تشویش  نیست و به‌زودی انتقال مواد در آن مر‌کزها کامل می‌شود. کمسیون مستقل انتخابات نیز از نا‌امن بودن بعضی ساحه‌ها و انتقال نیافتن کامل مواد‌ انتخاباتی خبر داده بود.

سخن‌گوی وزارت امور داخله هم‌چنان افزود که عملیات مشترک پولیس و اردوی ملی در مربوط‌ات ولسوالی ازره ولایت لوگر راه‌اندازی شده که  به‌زودی این ولسوالی از وجود نیروهای مخالف مسلح پاک‌سازی می‌شود و جزئیات بیش‌تر آن را با رسانه‌ها شریک خواهد ساخت. وی علاوه نمود که عملیات مختلف در سرتاسر کشور راه‌اندازی شده که هدف از آن فراهم‌سازی امنیت انتخابات و از بین بردن تهدیدهای امنیتی فرایند انتخابات می‌باشد. پاک‌سازی ولسوالی وایگل ولایت ‌نورستان از وجود گروه طالبان و افراد مخالف دولت از دست‌آوردهای این عملیات گفته شده است.

به گفته‌ی صدیقی، تلاش‌ها جهت بازپس‌گیری ولسوالی‌های ناوه‌ی غزنی، کاکر زابل، دریشو و بغرا در هلمند جریان دارد. هنوز این چهار ولسوالی به دست گروه مسلح مخالف دولت بوده و حکومت نتوانسته است که کنترول آن را  به دست گیرد. سخن‌گوی وزارت داخله علاوه نمود، در عملیاتی که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان به راه انداخته شده، تلاش می‌شود تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال پیش رو، اداره‌ی ولسوالی‌ها را به دست گیرند و زمینه‌ی برگزاری انتخابات را در آن ولسوالی‌ها فراهم سازند.

 گروه طالبان درانتخابات دوره‌های قبل شهروندان را تهدید نموده بود که اگر در انتخابات شرکت نمایند، انگشتان آن‌ها را قطع خواهند کرد. هرچند چند‌نمونه از این نوع رخ‌داد به رسانه‌ها گزارش شده بود؛ اما سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید:«اصلا طالبان را نخواهیم گذاشت به کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند و از رای خود استفاده می‌کنند تا سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند، آسیب برسانند».

صدیق صدیقی هم‌کاری مردم را در زمینه‌ی بهترشدن وضعیت امنیتی و برگزاری انتخابات موثر دانسته وعلاوه نمود که برای امنیت حوزه‌های انتخاباتی 22 هزار پولیس محلی را در بیش از 110 ولسوالی کشور مستقر نموده‌ایم. هرچند که تلاش‌ها برای تأمین امنیت انتخابات جریان دارد؛ اما نبود امنیت از عمده‌ترین چالش‌‌های فرا‌روی انتخابات خوانده شده است.

الکساندرا تایلور، سخن‌گوی غیرنظامی ناتو نیز از روند ثبت نام رای‌دهندگان استقبال نموده و اعلان نمود که در صورت نیاز و تقاضای حکومت افغانستان، نیروهای ناتو در زمینه‌ی هم‌کاری با آنان متعهد بوده و می‌باشد. وی هم‌چنان علاوه نمود که تا پایان سال 2014 نیروهای امنیتی افغانستان را در جنگ حمایت می‎نمایند و پس از کامل شدن‌ دوره‌ی کامل انتقال در زمینه‌ی آموزش  و تجهیزات نیز حمایت خواهند نمود.

قرار است سومین دوره‎ی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 حمل سال 1393 خورشیدی برگزار شود.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *