کابل برای تقویت تجارت خود به توافق با ایران چشم دوخته است

اطلاعات روز: کابل امیدوار است پیمانی را با ایران به امضا برساند که مطابق آن این کشور قادر خواهد بود که از بندرگاه‌های ایران برای صادر کردن اموال تجارتی خود به اروپا و هند استفاده کرده و از وابستگی خود به پاکستان مبنی بر استفاده از بندرگاه‌های این کشور برای صادرات به هند و اروپا بکاهد.

سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت: «مطابق به این توافق‌نامه، کشور ایران به افغانستان محاط به خشکه اجازه خواهد داد تا کالاهای خود را (‌از قبیل میوه، قالین و…) از طریق بندرگاه‌های این کشور به هند و سایر کشورها صادر کند». وحید‌الله غازی‌خیل گفت: «ما می‌خواهیم از این بندرگاه به منظور صادرات به آسیای میانه و اروپا استفاده کنیم و هم‌چنین هند نیز کالاهای خود را از طریق این بندرگاه‌ها به افغانستان ارسال خواهد کرد».

فعلا افغانستان قسمت اعظم از کالاهای تجارتی خود را از طریق بندر کراچی به خارج صادر می‌کند. اما بازرگانان افغانی هنگام بروز اختلاف‌های سیاسی بین پاکستان و ایالات متحده‌ی آمریکا به‌شدت آسیب می‌بینند و در طی سال‌های اخیر دوبار مرزهای پاکستان بر روی تاجران افغانی بسته شده است، که هدف اصلی آن‌ها ممنوع کردن انتقال اموال نیروهای ناتو بوده؛ اما معمولا راه‌های تجارتی بین پاکستان و افغانستان نیز مسدود می‌شد. غازی خیل گفت: «وقتی روابط حکومت پاکستان و ایالات متحده رو به خرابی می‌نهد، این امر بر بازرگانان افغانی نیز تأثیر می‌گذارد».

در نتیجه‌ی تنش‌های اخیر بین پاکستان و ایالات متحده‌ی آمریکا مرزهای پاکستان و افغانستان بر روی شرکت‌های ترانسپورتی خصوصی مسدود شده و اموال آن‌ها تقریبا به مدت سه ماه متوقف شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *