اصابت «ده موشک پاکستانی» به کنر در آستانه‌ی سفر کرزی به پاکستان

یک روز پس از اعلام سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری به پاکستان، مقام‌های محلی از آغاز مجدد موشک‌پرانی پاکستانی‌ها به شرق کشور خبر داده‌اند. سخن‌گوی والی کنر به نعمت‌الله کریاب، گزارش‌گر محلی بی‎بی‎سی در این ولایت گفته که پریشب ده موشک در ولسوالی دانگام ولایت کنر اصابت کرده است. او گفت که این موشک‎ها از خاک پاکستان به سوی این منطقه‌ی مرزی افغانستان شلیک شده و تلفاتی در پی نداشته است.

مقام‌های پاکستان در مورد ادعای تازه‌ی مقام‌های افغان اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما در گذشته در پاسخ به ادعاهای مشابه گفته بودند که در جریان درگیری با ستیزه جویان طالبان در مناطق مرزی دو کشور، ممکن است برخی موشک‎ها از هدف منحرف شده و به خاک افغانستان فرود آمده باشند. پاکستان هم‌واره تأکید کرده که شلیک این موشک‌ها به مناطق شرقی افغانستان عمدی نبوده است.

روز یکشنبه، ۶ اسد جانان موسا‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه در یک نشست خبری اعلام کرد که حامد کرزی، رییس جمهوری در آینده‌ی نزدیک به پاکستان سفر می‌کند.

آقای موسا‌زی افزود که این سفر آقای کرزی به دعوت رسمی ‌نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان صورت می‌گیرد و او افزود که حکومت افغانستان آماده است در گفت‌وگو با مقام‌های حکومت جدید پاکستان «فصل جدیدی» را در روابط دو کشور بگشاید. پیش از این آن‌چه را که مقام‌های حکومت موشک‌پرانی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان می‌خواندند، بارها باعث تیرگی روابط دو کشور شده است.

در مواردی مقامهای دولتی هشدار داده‌اند که اگر پاکستان این موشک‌پرانی‌ها را متوقف نکند، آن را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند. هر‌چند این هشدار دولت افغانستان از جانب پاکستان چندان جدی گرفته نشد، اما در چند ماه گذشته از شلیک موشک از جانب پاکستان به شرق افغانستان گزارشی منتشر نشد. در دو سال گذشته این موشک‌پرانی‌هادر محافل سیاسی و رسانه‌ای افغانستان واکنش‌های تندی را برانگیخته بود و در چند‌مورد راهپیمایی اعتراضی در کشور در این مورد برگزار شد.

سیاست‌مداران، فعالان مدنی و رسانه‌های کشور در مواردی حکومت این کشور را در گذشته متهم کرده‌اند که واکنش درخوری به این موشک‌پرانی‌ها نشان نداده است. حالا با تأیید از سرگیری موشک‌پرانی‎ها به ولایت کنر، سفر حامد کرزی به پاکستان تا حدودی تحت تأثیر این موشک‌پرانی‎ها قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *