اعلام وضعیت اضطراری در پی کمبود آب آشامیدنی در نیمروز و غور

به نقل از بی بی سی مقامات در ولایات نیمروز و غور گفته‌اند که کمبود آب آشامیدنی صحی در برخی نقاط این دو ولایت به مشکل بسیار جدی برای باشندگان این مناطق تبدیل شده است. آنها گفته‌اند به این دلیل در برخی نقاط وضعیت اضطراری اعلام شده است.

باشندگان ولایات نیمروز در غرب افغانستان و غور در مرکز افغانستان مدتها است از نبود آب آشامیدنی بهداشتی در مناطق شان شاکی هستند. آنها می‌گویند که آب مصرفی نیز ندارند و برای به دست آوردن آب آشامیدنی هم مجبورند راه طولانی را طی کنند و آب را بخرند. مقامات می‌گویند که در این مناطق سطح آب زیرزمینی پایین آمده و به این دلیل آب آشامیدنی کافی وجود ندارد. مسعود حکیمی از اهالی نیمروز می‌گوید بزرگان منطقه برای حل این مشکل دنبال راه چاره اند.

او گفت: “مردم نیمروز صد در صد با مشکل رو به رو هستند. آب آشامیدنی و حتی آب مصرفی ندارند. هیچ آب در نیمروز وجود ندارد. از بند کجکی یک قطره آب هم به این سمت نمی آید.”

در حال حاضر در ولایت نیمروز آب به وسیله تانکرها به مردم شهر توزیع می‌شود. این آب فروشی است و قیمت آن نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. دین محمد راننده تانکری است که به توزیع آب در مرکز نیمروز می پردازد. او می‌گوید: “در ماه های اخیر آب از طرف هلمند خشک شده. ما راه طولانی را می‌رویم و هر تانکری را از چاه ده هزار تومان پر می‌کنیم، ده هزار کرایه می دهیم و در بازار سی هزار تومان می فروشیم.” مقام های محلی در نیمروز نیز تایید می‌کنند که مشکل کمبود آب صحی آشامیدنی وارد حالت اضطراری شده است.

سرور ثبات والی نیمروز می‌گوید: “حالت اضطراری را شروع کردیم. مقداری آب که برای دو ساعت از ایران وارد زرنج می‌شود را به قسمی تنظیم می‌کنیم که مردم از آن به شکل غیرمعقول استفاده نکنند و تنها برای نوشیدن از آن استفاده کنند.” او همچنان از حفر چاه‌ها برای حل این مشکل به عنوان برنامه اداره محلی نیمروز یاد کرد. برخی ولسوالی های غور نیز حالت مشابهی دارد. حامد دادفر، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی در غور می‌گوید: “۱.۶ متر سطح آب در مرکز ولایت که پایین ترین نقطه غور است، پایین آمده، در ولسوالی ها که در مناطق بالاتر هستند این رقم بیشتر است. چاه ها و چشمه ها همه خشک شده اند.” او می‌گوید که این اداره برنامه هایی را برای حفر چندین حلقه چاه در برخی مناطق غور روی دست دارد. اهالی این مناطق تاکید می‌کنند که به جای چاره سازی های کوتاه مدت باید به گونه ای اساسی برای حل مشکل مردم و ایجاد منابع آبی در این مناطق برنامه‌هایی عملی شود.

دسترسی به آب آشامیدنی در افغانستان

 مسئول برنامه آبرسانی وزارت انکشاف دهات می‌گوید در حدود ۲۷ درصد افغانها به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند در ماه ثور امسال نمایندگی بانک جهانی در کابل اعلام کرد که افغانستان به یکی شاخصهای اهداف هزاره سازمان ملل که تامین آب آشامیدنی بهداشتی است، دست یافته و اکنون این مشکل در افغانستان رفع شده است.

اما مهندس غلام قادر، مسئول برنامه آبرسانی وزارت انکشاف دهات افغانستان می‌گوید آخرین ارقامی که با همکاری فنی صندق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) و اداره مرکزی احصائیه منتشر شده، تنها ۵۰ درصد مردم افغانستان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند.

او افزود که دولت افغانستان از این احصائیه استفاده نمی‌کند و آمار ‘ارزیابی خطر و آسیب پذیری ملی سال ۲۰۰۷/۸ ‘ که اکنون برای دولت افغانستان معتبر است، میزان دسترسی به آب آشامیدنی را در حدود ۲۷ درصد نشان می‌دهد. به گفته مقامات افغان، در افغانستان اکنون در حدود ۱۳۵ هزار منبع آبی ساخته شده که ۳۵ درصد این منابع نیز به دلیل عدم مراقبت لازم و کاهش سطح سفره‌های آبی غیر فعال می‌باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *