وزارت ماليه:در چهارماه اول سال روان مالى، ٢٩ميليارد افغانى عايد داریم

عوايد ربع اول‌ سال روان مالى دولت، به ٢٩ميليارد افغانى رسیده و به اساس هدف تعيين شده، بايد تا ختم سال روان مالى، اين رقم به ١٣٣ ميليارد افغانى برسد.عبدالقادر جيلانى، سخن‌گوى وزارت ماليه گفت که رقم به دست آمده‌ی عوايد در ربع اول سال روان مالی، نشان مى‌دهد که امسال به هدف تعيين شده‌ی خود می‌رسیم.
وى گفت که براى ربع اول سال روان مالى، با در نظرداشت اوضاع سياسى کشور و انتخابات ١٦ حمل رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى، ٢٩ ميليارد افغانى هدف تعيين شده بود، که به دست آمد و توقع مى‌رود که در آخر سال نيز براساس هدف تعيين شده‌، عايد داشته باشیم.
به اساس اعلاميه‌ی وزارت ماليه، صورت حساب عواید و مصارف دولت در سال مالی 1392 بعد از تطبیق ارقام سیستم اداره‌ی مالی کشور و واحدهای بودجه‌ای، رسماً به کمیسیون مؤظف اداره‌‌ی عالی تفتیش سپرده شده است واداره‌ی عالی تفتیش، بعد از بررسی حساب قطعیه‌ی دولت، آن را به مجلس نمایندگان خواهد داد.
منبع نوشته است که عواید داخلی دولت در سال 1392، بالغ بر 109,00 ميلیارد افغانی بود که در مقابل، مجموع مصارف دولت (بودجه‌ی عادی و بودجه‌ی انکشافی) 278,145 ميلیارد افغانی می‌باشد. از این قرار، عواید داخلی در سال مالی 1392، حدوداً 39 درصد مصارف مجموعی دولت را تکافو نموده است.
در اعلاميه آمده است که سطح نهایی (به‌شمول بررسی وسط سال و ضمایم) بودجه‌ی عادی سال مالی 1392 بالغ بر 218,986 ميلیارد افغانی‌ و مجموع مصارف آن سال 197,992 ميلیارد افغانی بود.منبع افزوده است که این ارقام نشان دهنده‌ی 10 درصد صرفه‌جویی از جانب واحدهای بودجه‌ای می‌باشد و میزان صرفه‌جویی در بودجه‌ی عادی، بهتر از سال 1391 است.
به اساس معلومات وزارت ماليه، بودجه‌ی انکشافی سال مالی 1392 بالغ بر 140,194 ميلیارد افغانی و مصارف انکشافی 80,153 ميلیارد افغانی می‌باشد که از تطبیق 57 درصدی بودجه‌ی انکشافی حکایت می‌کند ودرصدی تحقق تقریباً مشابه به درصدی تطبیق بودجه‌ی انکشافی در سال 1391 می‌باشد.
محمدآقا کوهستانی، رییس عمومی خزاین حین سپردن حساب قطعیه به کمیسیون مؤظف اداره‌ی عالی تفتیش گفت: «تعمیم سیستم کمپیوتری اداره‌ی مالی افغانستان به تمام ولایت‌ها و دسترسی مستقیم ادارات مرکزی، از یک‌سو اداره‌ی امور مالی کشور را آسان‌تر و مطمئن‌تر می‌سازد و از سوی دیگر، با بلندبردن شفافیت در اداره‌ی مالی، سطح فساد در کشور را پایین می‌آورد. ریاست خزاین افغانستان از نقشى که در بخش حکومت‌داری بهتر ایفا نموده، ابراز رضایت می‌نماید».
گزارش حساب قطعیه، با ارقام دقیق و جزئیات کامل،مطابق به احکام قانون اداره‌ی امور مالی و مصارف عامه بعد از ارائه‌ی گزارش اداره‌ی عالی تفتیش به مجلس نمایندگان به نشر خواهد رسید.به اساس معلومات وزارت ماليه، چهار سال قبل ميزان عوايد کشور به ٥٧ ميليارد افغانى مى‌رسيد، اما در نتيجه‌ی تلاش‌هاى آن وزارت در راستاى جلوگيرى از فرار ماليه، سال به سال افزايش يافته است. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *