شدت گرما تا ٨ روز ديگر نيز ادامه خواهد داشت

مردم در مناطق مختلف کشور‌ از شدت گرمى هوا که در برخى مناطق تا ٥٠ درجه‌ی سانتى گرید رسيده است، شکايت دارند. محمد اسحاق نورى، رييس اداره‌ی هواشناسى افغانستان‌ به آژانس خبرى پژواک گفت که گرمى در ولايت‌های مختلف کشور در سه روز اخير شدت پيدا کرده است. وى افزود که شدت گرمى در شهر کابل که به تاريخ ٦ اسد تا به 39.4 درجه‌ی سانتى گريد رسيده بود، در ٥٠ سال گذشته بى‌سابقه بوده است.

به اساس معلومات وى، درجه‌ی حرارت در اين شهر، روز گذشته به 37.5 درجه و امروز   به 36.5 درجه‌ی سانتى گريد کاهش يافته است. وى گفت که در روزهاى اخير، شدت گرمى در نيمروز و قندهار تا به ٥٠ درجه‌ی سانتى گريد رسيده بود؛ اما اکنون به 49.6 درجه‌ کاهش پيدا کرده است.

به اساس گفته‌ی این منبع، ديروز شدت گرمى در هرات ٤٥ درجه بود؛ اما امروز به ٤٤ درجه کاهش يافته است و هوا در ننگرهار نيز از اثر بارندگى‌ از ٤٥  به ٣٨ درجه‌ی سانتى گريد کاهش يافته است. وى گفت که فردا نيز در ولايت‌های شرقى کشور امکان بارندگى وجود دارد.

نورى، با ذکر اين که شدت گرمى در کشور ٨ روز ديگر نيز ادامه خواهد داشت، افزود، تا يک هفته‌ی آينده‌ در اکثر ولايت‌های کشور، امکان بارندگى‌هاى پراکنده وجود دارد، که سبب پايين آمدن درجه‌ی حرارت خواهد شد. وی تغييرات اقليمى، افزايش ماشين‌آلات، موترها، نفوس زیاد درشهرهاى بزرگ و آلودگى محيط زيست را از عوامل عمده‌ی بلند شدن درجه‌ی حرارت در کشور عنوان کرد. مردم نيز در مناطق مختلف کشور‌ از شدت گرمى شکايت دارند.

هم‌چنان زرغونه کاکر، معاون شوراى ولايتى کندهار‌ به آژانس خبرى پژواک گفت که از ٢٠ روز به اين طرف، در اين ولايت گرمى بيش‌تر شده و مردم که اکثراً به برق دست‌رسى ندارند، روزهاى رمضان را به مشکل سپرى مى‌کنند.

اين درحالى است که با گرم شدن هوا، امکان بروز بيمارى‌هاى میکروبى چون قى، اسهال و… بيش‌تر شده مى‌تواند. داکتران توصيه مى کنند که براى جلوگيرى از مصاب شدن به اين بيمارى‌ها، بايد آب چاه‌هاى سرباز، چشمه‌ها و کاريزها  قبل از نوشيدن، جوشانده شود، ‌يا‌ با استفاده از محلول‌ يا تابليت کلورين، تصفيه گردد.

داکتران تأکيد دارند که براى جلوگيرى از مصاب شدن به قى و اسهال، بايد از خوردن غذاهاى شب‌مانده، خوددارى کنند و ترکارى‌هاى تازه را خوب شستشو نمایند و حداقل براى پنج دقيقه در محلول کلورين يا نمک بگذارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *