دیده‌بان سازمان ملل متحد: حقوق زنان افغان در روند صلح، با خطر مواجه است

اطلاعات روز: دیده‌بان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد: خطر تضعیف حقوق زنان در افغانستان‌ در روند شکننده‌ی صلحِ کشور، به علت تثبیت نگرش مردسالارانه، بیش‌تر است.

زنان افغان به‌سختی دست‌آوردهایی را در بخش آموزش و پرورش و کار، از زمان سقوط دولت طالبان در 2001 تا‌کنون کسب کرده‌اند؛ اما خروج بخش بزرگی از نیروهای خارجی در سال آینده، ترس از معکوس شدن اوضاع را بیش‌تر کرده است.

کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنانِ سازمان ملل متحد گفت: «مقام‌های افغان وعده داده بودند که زنان قادر خواهند بود تا در گفت‌گوی صلح‌ شرکت نمایند. ‌از این رو، دولت تعهد کرده بود که خواسته‌های طالبان برای حذف زنان، عملی و قابل قبول نیست».

نیکول امیلین، رییس این کمیته‌ در یک نشست خبری گفت: ما تضمین‌های رسمی‌داشته‌ایم… من می‌خواهم کلمه‌ی دولت را به ‌عنوان اعتبار مطرح کنم. اما این کمیته‌‌ ابراز نگرانی کرد که ممکن است «منافع و نیازهای زنان در مذاکرات صلح، به‌علت نگرش‌های ریشه‌دارِ مردسالارانه، به خطر افتد». علاوه بر این، مشارکت معنا‌دار زنان در روند صلح با این واقعیت که از میان 70 عضو شورای عالی صلح تنها 9 عضو آنان را زنان تشکیل می‌دهند، این دست‌آوردها را به خطرانداخته است.

امیلین، می‌گوید: ما تنها 18 ماه (پیش از خروج ناتو) فرصت داریم و این یک نقطه‌ی عطف است تا بسیج شویم و اجازه ندهیم که زنان و دست‌آوردهای آنان به یک عقب‌گرد مواجه شود. این برای ما پذیرفتنی نیست.

این کمیته‌ هم‌چنان گفت‌: درحال حاضر مکاتب دخترانه با حملات فزاینده‌ی طالبان مواجه است. تعداد زیادی از دختران به بیماری مشکوک به مسمومیت که از سوی طالبان اجرا می‌شود، مواجه اند. کمیته‌ی سازمان ملل گفت: افغانستان «بلندترین رواجِ خشونت علیه زنان» را دارا می‌باشد. این آمار بلند توسط خشونت خانوادگی، تجاوز جنسی، سنگ‌سار و به ‌اصطلاح قتل‌های ناموسی، مشخص شده‌است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *