شورای عالی صلح: ‌مذاکرات صلح را با معتصم آغا‌جان به‌زودی از سر می‌گیریم

برخی از اعضای شورای عالی صلح می‌گویند که حکومت به‌زودی مذاکرات رسمی صلح را با آغا‌جان معتصم از سر خواهد گرفت. هر‌چند تا کنون در مورد محل دقیق بود و باش آغا‌جان معتصم خبری در دست نیست، اما برخی از اعضای شورای عالی صلح می‌گویند، این رهبر پیشین گروه طالبان مسلح تا چند‌روز دیگر فعالیت‌هایش را در خصوص آغاز گفت‌و‌گوهای صلح از سر خواهد گرفت.
‌مولوی قلم‌الدین، یک عضو این شورا گفت، آغا‌جان در حال حاضر در محل محفوظی در منزلش به‌سر می‌برد و به‌زودی مذاکرات صلح را با وی آغاز خواهند کرد: «مولوی صاحب آغا‌جان فعلاً در خانه‌ی خودش است، تکلیف ندارد و خوب است. شاید تا پنج یا ده روز دیگر در همان‌جا باشد و دو‌باره به کار‌هایش ادامه بدهد. در کابل نیست و خانه‌اش این‌جا نیست، فعلاً وی محفوظ است و خانه‌اش نیز محفوظ است‌».
مولوی قلم‌الدین گفت که آغا‌جان معتصم توسط شورای عالی صلح از امارات متحده‌ی عربی به کابل انتقال داده شد، اما وی آدرس دقیق آغا‌جان معتصم را مشخص نساخت. در خصوص چگونگی ناپدید شدن و تحت نظارت گرفتن وی از سوی پولیس امارات متحده‌ی عربی گزارش‌های ضد و نقیضی به نشر رسیده‌اند.
ابتدا خبر ناپاید شدن آغا‌جان معتصم پخش و به دنبال آن گفته شد که وی از سوی پولیس امارات متحده‌ی عربی تحت نظارت قرار گرفته بود و سپس گزارش‌هایی به نشر رسیدند که گویا وی توسط پولیس بنابر موجودیت برخی تهدیدات به یک محل امن انتقال یافته بود.
بر‌اساس گزارش‌‌ برخی رسانه‌ها، معتصم آغا‌جان گفته است که به دلایل امنیتی، ارتباط خود را برای مدتی با دوستان و رسانه‌‌ها قطع کرده بود. در عین حال، برخی از آگاهان امور سیاسی افغان برای آغاز مذاکرات صلح و دریافت نتایج مثبت از آن، روی داشتن یک آدرس مشخص برای این گفت‌وگوها تأکید می‌ورزند.
جاوید کوهستانی، یکی از این آگاهان بدین باور است که تا پایان دوره‌ی کاری این حکومت، هر‌گونه تلاش برای انجام گفت‌وگو های صلح بی‌نتیجه خواهد بود. کوهستانی گفت: «وقتی کسانی می‌خواهند برای برنامه‌های صلح، گفت‌وگو و مصالحه با طالبان و مخالفان مسلح افغانستان اقدامات عملی را انجام دهند، باید دارای آدرس و پایگاه مشخص باشند و بتوانند ‌با مطبوعات و سایر کسانی که علاقه‌مند این روند هستند، در تماس باشند. تا زمان‌ به نتیجه رسیدن انتخابات ریاست جمهوری و تا زمانی‌که رییس جمهور جدید در سیاست داخلی و خارجی اعلام موضع نکند، این پروسه به کدام نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌رسد».
پیش از این نیز برخی از جریان‌های سیاسی مخالف حکومت از تلاش‌های جاری برای برقراری صلح انتقاد کرده و این تلاش‌ها را ناموفق خوانده‌اند. این‌که آغاز گفت‌و‌گوهای صلح با یک گروه از طالبان به رهبری ملا آغا‌جان معتصم چه نتایجی را در پی خواهد داشت، تا کنون مشخص نیست، اما طالبان مسلح به رهبری ملا محمد عمر گفته‌اند، ملا آغا‌جان معتصم از آنان نمایندگی نمی‌کند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *