وزارت مخابرات: «افغان ست‌ 1» فعال شد

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور اعلام کردند که ماهواره‌‌ی متعلق به افغانستان زیر نام «افغان ست1» در مدار فضایی جابه‌جا و نشرات آزمایشی‌اش آغاز شده است. نصرت رحيمى، سخن‌گوى وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور گفته است که ماهواره‌‌ی «افغان ست 1» موفقانه در فضا جابه‌جا و فعال شده است.
او افزوده است که در حال حاضر نشرات آزمايشی «افغان ست ‌1‌» آغاز شده و در آینده‌ی نزدیک توسط حامد کرزی در یک مراسم رسمی افتتاح خواهد شد. سخن‌‌گوی وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور تأکید کرده است که ماهواره‌‌ی یاد شده در موقعيت خاص و در ٤٨ درجه‌ی شرقى جابه‌جا شده است.
رحیمی هم‌چنان می‌‌گوید که با جابه‌جايى ماهواره‌‌ی «افغان ست ‌1» برای رسانه‌های کشور سهولت‌های خوبی ایجاد خواهد شد که به گفته‌ی او، از اين‌طريق رسانه‌هاى تصويرى کشور آسياى ميانه، شرق ميانه، ترکيه، عربستان سعودى، پاکستان و هند را تحت پوشش قرار خواهند داد.
ماهواره‌‌ی «افغان ست ۱» تولید مشترک یک شرکت فرانسه‌ای و سازمان تحقیقات فضایی هند است و در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شده است. این ماهواره پیش از این به نام « EUTELSAT 28B/W2» در مدار ۱۶ شرقی در گردش بود، اما پس از امضای قرارداد بین وزارت مخابرات و شرکت یوتل ‌ست، به « افغان ست ‌1» تغییر نام داده شد.
پیش‌تر گزارش‌هایی در مورد نیمه‌کاره بودن ماهواره‌ی «افغان ست 1» به نشر رسید و در گزارش‌ها تأکید شده بود که این ماهواره‌ نیمه‌کاره است و هنگام پرتاپ به مدار زمین آسیب دیده و بخش‌هایی از آن از کار افتاده است. اما پس از نشر این گزارش‌ها وزیر مخابرات و فن‌آوری کشور اعلام کرد که در نخست از نیمه‌کار بودن ماهواره‌ی یاد شده با‌خبر بوده است.
او افزوده بود که پرتاپ ماهواره‌‌ی جدید در فضا در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دالر هزینه داشت؛ روی همین دلیل ماهواره‌ی نیمه‌کاره خریداری کرده است. سنگین گفته بود که هر ماهواره در حدود 15 سال کار می‌دهد و ماهواره‌‌‌ی «افغان ست 1» در حدود 10 سال است که در فضا قرار دارد و تا پنج سال آینده کار خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *