نتایج ابتدایی انتخابات: عبدالله و غنی به دور دوم می‌روند

اطلاعات روز: یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت که به احتمال زیاد، انتخابات به دور دوم خواهد رفت. در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، د‌کتر عبدالله عبدالله‌ با کسب 44.9 درصد آرا در جایگاه نخست و د‌کتر اشرف غنی احمدزی با گرفتن 31.5 درصد آرا در رده‌ی دوم قرار گرفتند.
در این نتایج، د‌کتر زلمی رسول با گرفتن 11.5 درصد در جایگاه سوم، عبدالرب رسول سیاف با کسب 7.1 درصد آرا در رده‌ی چهارم، قطب‌الدین هلال با گرفتن 2.7 درصد آرا در جایگاه پنجم، گل آغا شیر‌زی با کسب 1.6 درصد آرا در رده‌ی ششم، داوود سلطان‌زوی با کسب 0.5 درصد آرا در جایگاه هفتم و هدایت امین ارسلا با گرفتن 0.2 درصد آرا در رده‌ی هشتم قرار گرفتند.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات پیش از اعلام نتایج انتخابات گفت که 1964 محل رای‌دهی به بررسی سپرده شده بودند و از این میان در810 محل رای‌دهی در 34 ولایت شمارش مجدد صورت گرفته است. او هم‌چنان افزود که در حال حاضر رای 44 محل با مشکل مواجه است‌ و نتایج آن بعد از دو روز بررسی، به کمیسیون شکایت‌ها ارسال خواهد شد.
نورستانی می‌‌‌گوید که در انتخابات امسال، 6 میلیون و 800 هزار و 816 نفر اشتراک کرده بودند. او افزود، میزان اشتراک مردان در انتخابات ریاست جمهوری امسال 64 درصد و از زنان 36 درصد بوده‌ است. رییس کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که بیش از 40 تن به نامزدانی رای داده‌اند که آنان قبلاً از نامزد‌ی‌شان انصراف کرده بودند.
آقای نورستانی تأکید کرد که براساس بررسی این کمیسیون، انتخابات به دور دوم خواهد رفت. او اما افزود: «بعد از این‌که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی بررسی‌های خود را انجام داد، به صورت قطعی معلوم خواهد شد که انتخابات به دور دوم می‌رود ‌یا نه».
قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری پس از انجام بررسی‌ کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به تاریخ 24 ثور ماه جاری اعلام شود. هرگاه هیچ‌یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 50 جمع یک درصد آرا را از آن خود کرده نتواند، انتخابات بین دو نامزدی که در دور نخست بیش‌ترین آرا داشته‌اند، به دور دوم می‌رود.
واکنش‌ها
شماری از ستادهای انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام نتایج ابتدایی واکنش نشان داده و از عمل‌کرد کمیسیون مستقل انتخابات به‌شدت انتقاد کرده‌اند. ستادهای انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد پیش‌تاز انتخابات از عمل‌کرد کمیسیون انتخابات ابراز نارضایتی کرده‌اند.
محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله به بی‌بی‌سی گفته است که تیم اصلاحات و هم‌گرایی دعوای خود را در چارچوب قانون شروع و از آرای مردم دفاع خواهد کرد. او تأکید کرده است که بخش‌ زیادی از آرای تیم اصلاحات و هم‌گرایی در کابل، هرات و غزنی باطل شده و این کار مهندسی شده است. او افزوده که اگر به‌درستی به شکایت‌های تیم اصلاحات و هم‌گرایی رسیدگی شود، این تیم برنده‌ی انتخابات خواهد بود.
در همین حال، حمیدالله فاروقی، عضو تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات به تقلب‌های گسترده‌ی انتخابات رسیدگی نکرده است. او می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات رای فاسد، رای غلط، رای تقلبی و جعلی را وارد سیستم کرده‌ است. فاروقی اما می‌گوید که اگر انتخابات به دور دوم برود، تیم تداوم و تحول آمادگی دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *