MOPH

وزارت صحت: سال گذشته 1700 زن در اثر سرطان سینه جان خود را از دست داده‌اند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که در سال گذشته‌ی میلادی (2018) سه‌هزار زن در افغانستان به سرطان سینه گرفتار شده بودند که از آن جمله یک هزار و 700 نفرشان جان خود را از دست داده‌اند.

فدامحمد پیکان، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز (یک‌شنبه، 26 جوزا) در نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه در کابل همچنان گفت که در سال 2018 میلادی در حدود 20 هزار نفر به سرطان‌های مختلف در کشور گرفتار شده بودند که از آن جمله 15 هزار نفرشان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته‌ی آقای پیکان، سرطان معده، روده، جوف دهن و پروستات در مردان و سرطان سینه در بین زنان از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در کشور می‌باشد.

او با اشاره به نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه گفت که این سمپوزیم به هدف معیاری‌ساختن خدمات تشخیص و تداوی سرطان سینه راه‌اندازی شده است.

معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه همچنان راه‌اندازی این سمپوزیم را برای بلندبردن سطح آگاهی مردم و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از امراض سرطان سینه در کشور مهم خواند.

آقای پیکان افزود: «عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها به‌ویژه سرطان سینه و اشتباهات در تشخیص این امراض از جمله عوامل عمده‌ی پیشرفت امراض سرطان می‌باشند.»

گفتنی است که سرطان پس از امراض قلبی، دومین علت مرگ‌ومیر در جهان است. براساس معلومات وزارت صحت عامه، در حال حاضر بین 30 تا 40 هزار نفر در افغانستان به سرطان مبتلا هستند.

این وزارت برای تشخیص و تداوی امراض سرطان در کشور، بخش‌های تشخیص و تداوی امراض سرطانی را در شفاخانه‌های جمهوریت، استقلال، صحت طفل اندراگاندی و نیز مرکز هستوپتالوژی (تشخیص امراض سرطانی) در لابراتوارهای مرکزی کابل ایجاد کرده است.