Photo: BNA

مسئولان صحی در هرات از افزایش ۳۰ درصدی بیماران سرطانی خبر می‌دهند

مسئولان در شفاخانه حوزوی‌ هرات از ثبت شش‌ هزار‌ و ۵۰۰ بیمار سرطانی طی یک سال گذشته در این ولایت خبر داده‌اند. به‌گفته‌ی این مسئولان، ابتلا به بیماری سرطان در ولایت هرات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته که سرطان پستان در میان زنان و سرطان مری در میان مردان شایع بوده است.

فاروق‌احمد صدیقی، مسئول بخش «آنکولوژی» یا بیماری‌های سرطانی شفاخانه‌‌ حوزوی هرات با ابراز نگرانی از افزایش ۳۰ درصدی ابتلا به سرطان گفته است که در‌ چهار سال گذشته دست‌کم ۱۶ هزار نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های سرطانی به شفاخانه حوزوی هرات مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: «طبق آماری که داریم هر ساله ۳۰ درصد تعداد بیماران سرطانی بیشتر شده که این ایجاب می‌کند تا در این مورد یک تحقیقات گسترده انجام شود.»

به‌گفته‌ی مسئول بخش سرطان شفاخانه‌ حوزوی هرات، این شفاخانه امکانات اندکی برای تشخیص و درمان سرطان در اختیار دارد.

بخش آنکولوژی یا مرکز تشخیص بیماری‌های سرطانی در هرات ۱۶ بستر دارد اما مسئولان این بخش می‌گویند که این بخش به ۱۰۰ بستر با امکانات در بخش شیمی‌درمانی، عملیات‌خانه و رادیوتراپی نیاز دارد.

در عین حال شماری از بیمارانی که به سرطان مبتلا اند خواستار افزایش خدمات هستند.

بنفشه ۳۲ سال دارد و از هشت ماه به این‌سو به سرطان پستان مبتلا شده است. او می‌گوید که توانایی رفتن به خارج از کشور را ندارد و هزینه‌ی درمان بیماری‌اش روی شانه‌های خانواده‌اش سنگینی می‌کند. وی خواهان ایجاد مرکز‌های تداوی رایگان برای بیماران سرطانی است.

او می‌‌گوید: «توانایی رفتن به خارج از کشور را ندارم و در داخل هم توان ما آن‌قدر نمی‌شود که خود را تداوی کنیم. از روستا به شهر آمدن سخت است و هزینه‌ی تداوی برای من خیلی زیاد می‌شود.»

از سوی دیگر، يلدا، یک بانوی دیگر که از بادغیس برای تداوی‌ بیماری‌اش آمده می‌گوید: «دو سال است که از این بیماری رنج می‌برم. فعلا خوب شدم اما کاشکی امکانات بهتری می‌بود تا این‌که وضعیت صحی ما بیماران خوب‌تر می‌شد.» او از مسئولان خواهان فراهم کردن تجهیزات در شفاخانه‌های ولایتی شد.

داکتر رسول حسینی، متخصص بیماری‌های سرطانی می‌گوید که ورزش و تغذیه‌ی سالم شاید نتواند ابتلانشدن افراد را تضمین کند اما می‌تواند خطر را کم‌تر کند. او گفت: «یکی از مسائلی که مردم جدی نمی‌گیرند آلودگی آب‌وهوا است که می‌تواند خطر سرطان را در افراد دو برابر افزایش دهد. مورد دیگر قرار گرفتن افراد در برابر اشعه است که در پوست سوختگی ایجاد کرده و فرد را مبتلا به سرطان می‌کند.»

داکتر حسینی در ادامه گفت که زنان بیشترین آسیب را از این بیماری می‌بینند و دلیل آن نیز پایین بودن سیستم معافیت بدن و همچنان کم‌خونی می‌تواند باشد.

در حال حاضر سه مرکز تشخیص و درمان سرطان در ولایت‌های هرات، کابل و‌ قندهار وجود دارد. در افغانستان پیشتر مقام‌ها در وزارت صحت عامه‌ی طالبان گفته بودند که سالانه در افغانستان ۴۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و از این میان حدود ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر آنان جان خود را از دست می‌دهند.