پنتاگون: نیروهای افغانستان به کمک‌های اساسی بعد از 2014 نیاز دارند

یک گزارش تازه‌‌ی پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا، حاکی است که نیروهای امنیتی افغان بعد از خروج نیروهای بین‌المللی در پایان سال 2014 به کمک چشم‌گیر ایالات متحده و دیگر متحدانش نیاز دارند. وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در گزارش شش‌ماهه‌اش به نمایندگان کانگرس این کشور، به دست آوردهای نیروهای افغانستان اشاره کرده و گفته است که این نیروها در بخش‌های زیاد کشور رهبری عملیات امنیتی و مبارزه علیه طالبان را به عهده دارند.

در این گزارش که با عنوان «پیشرفت در جهت امنیت و ثبات در افغانستان» تهیه شده، آمده است: «تا زمانی که شمار دقیق و ساختار حضور نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان برای بعد از سال 2014 مشخص نشود، مشکل است بتوان ارزیابی کرد که دست‌آوردهای حاصل شده تا امروز پایدار خواهند بود». پنتاگون در این گزارش گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان «تقریباً همه‌ی عملیات‌های جنگی» را انجام می‌دهند و مناطق پرجمعیت به صورت روزافزون امن‌تر می‌گردند. در این گزارش اما، تأکید شده است که نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه با تهدیدات طالبان، «به حمایت‌های دوام‌دار و کمک‌های جنگی بعد از ختم مجوز آیساف در دسمبر 2014 نیاز دارند». در گزارش آمده است: «فراتر از آن، این نیروها هم‌چنان به آموزش‌های اساسی، مشاوره و مساعدت به شمول کمک‌های مالی برای پاسخ‌گویی به کمبودی‌های جاری نیاز دارند».

پیتر لاوی، دست‌یار وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در یک کنفرانس خبری برای شرح این گزارش گفت که کمک‌های خارجی از پرداخت معاش و مصارف نیروهای امنیتی تا انجام قراردهایی برای تأمین مواد سوخت مواد نقلیه‌ی آن‌ها، برای ادامه‌ی عملیات‌های نیروهای امنیتی افغانستان ضروری است.

پیمان امنیتی

این ارزیابی پنتاگون زمانی نشر می شود که بارک اوباما، رییس جمهور و دیگر مقام‌های امریکایی در تلاش برای  پایان بخشیدن به این مأموریت جنگی 11 ساله می‌باشند. پس از بروز تنش میان بارک اوباما و حامد کرزی در اوایل ماه جاری، مقام‌های امریکایی از خروج سریع‌تر نیروها و حتا «گزینه‌ی صفر»، یعنی باقی نگذاشتن هیچ‌سربازی بعد از سال 2014 در افغانستان سخن گفتند. بعد از بروز تنش در مورد دفتر طالبان در قطر، حامد کرزی گفت‌وگو بر سر یک قرارداد امنیتی با ایالات متحده‌ی امریکا را به تعلیق درآورد.

پیتر لاوی تأیید کرد که اگر دو کشور پیمان امنیتی را که تأمین کننده‌ی ضمانت‌های حقوقی حضور نظامیان امریکایی در افغانستان است، امضا نکنند، ایالات متحده مجبور به خروج از افغانستان می شود. او گفت: «پس از آن، این مأموریت با گزینه‌ی صفر به پایان می رسد».

فساد اداری و پاکستان

وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا با وجود ارائه‌ی تصویر مثبتی از توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان، گفته است: «برای ثبات درازمدت در افغانستان، به حکومت‌داری مؤثر، حاکمیت قانون و توسعه‌ی پایدار اقتصادی نیاز است؛ اما عوامل چندگانه به شمول فساد گسترده، مانع این پیش‌رفت‌ها می‌شوند».

در این گزارش 181 صفحه‌ای از فساد اداری گسترده، ادامه‌ی شورش‌گری طالبان، مناسبات مملو از مشکلات با پاکستان و تأثیر خروج نیروهای ناتو بر اقتصاد افغانستان به مثابه خطراتی‌ برای ثبات در افغانستان یادآوری کرده است. بخشی از این گزارش به فساد گسترده‌ی اداری در دولت افغانستان اختصاص یافته است: «مقام‌های سیاسی فاسد و فاقد صلاحیت در بخشی از حکومت مرکزی، تأثیرگذاری و قابلیت اعتماد حکومت را تضعیف و ثبات پایدار افغانستان را تهدید می‌کنند».

در گزارش گفته شده که تلاش‌های حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد، پیش‌رفت‌های اساسی نداشته است. پنتاگون گفته است که در برخی مناطق افغانستان مردم محلی طالبان را نسبت به دولت «کم‌تر فاسد و سو‌ استفاده‌جو» می‌دانند. گزارش حاکی است که طالبان در سال 2012 و نیمه‌ی نخست 2013، مناطق تحت تصرف خود را از دست داده و «حالا از توانایی و شهرت کم‌تر برخودارند و نسبت به 2011 کم‌تر تهدیدی علیه حکومت افغانستان می باشند». اما در گزارش گفته شده است که طالبان هنوز از پناه‌گاه‌های خود در پاکستان سود می‌برند و این کشور هنوز گاه‌گاهی از شورشیانی حمایت می‌کند که علیه نیروهای بین‌المللی و افغان می‌جنگند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *