رییس‌جمهور: جلو توریزم صحی باید گرفته شود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که جلو توریزم صحی باید گرفته شده و تمامی شفاخانه‌ها و کلینیک‌های صحی باهم وصل شود.

آقای غنی که امروز (یک‌شنبه، ۹ سرطان) در مراسم «سمپوزیم ملی مجادله علیه سرطان» در کابل صحبت می‌کرد، افزود که تشخیص امراض در شفاخانه‌ها باید دیجیتال شده و اقدامات مشخصی نیز در این مورد روی‌دست گرفته شود.

او گفت: «مشکل این است که ما شفاخانه می‌سازیم، اما در زمینه‌ی تشکیل، ماشین‌آلات، پرسونل صحی و نرس‌ها اقدام نمی‌کنیم.»

از سویی هم، آقای غنی در این نشست با اشاره به تشخیص امراض سرطانی در کشور از وزارت مالیه خواست که مرکز تشخیص سرطان را در بوجه‌ی سال آینده درنظر گرفته و در زمینه‌ی تهیه‌ی ماشین‌های آن از جمله ایکسری و سایر ماشین‌آلات طبی نیز اقدام کند.

او همچنان افزود که به‌منظور مبارزه با امراض سرطانی ضرورت است که مراکز تشخیص و تداوی جداگانه ایجاد شود تا انواع مختلف بیماری‌های سرطانی تداوی شود.

به گفته‌ی رییس‌جمهوری کشور، سرطان یک «تهدید» در افغانستان می‌باشد و باید به‌خاطر معالجه‌ی آن اقدام شود.

گفتنی است که سرطان پس از امراض قلبی، دومین علت مرگ‌ومیر در جهان است. براساس معلومات وزارت صحت عامه‌ی کشور، در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در افغانستان به سرطان مبتلا هستند.

دولت افغانستان برای تشخیص و تداوی امراض سرطان در کشور، بخش‌های تشخیص و تداوی امراض سرطانی را در شفاخانه‌های جمهوریت، استقلال، صحت طفل اندراگاندی و نیز مرکز هستوپتالوژی (تشخیص امراض سرطانی) در لابراتوارهای مرکزی کابل ایجاد کرده است.