برای آسیب‌دیدگان ارگو، شهرک رهایشی ساخته می‌شود

اطلاعات روز: به دنبال کشته شدن هزاران نفر و تخریب صدها خانه بر اثر رانش زمین در ولسوالی‌ ارگوی بدخشان، مقام‌های محلی این ولایت اعلام کردند که برای آسیب‌دیدگان یک شهرک رهایشی ساخته می‌شود. گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان می‌‌گوید که 300 جریب زمین برای آسیب‌دیدگان رانش زمین در ولسوالی ارگوی بدخشان خریداری شده و قرار است در آینده شهرک رهایشی ساخته شود.
او افزود که این شهرک زیر نام «یادگاری» ساخته می‌شود و در حدود یک هزار خانواده در آن جابه‌جا خواهند شد. اما بیدار در مورد زمان دقیق آغاز کار این شهرک جزئیات نداد. به روز جمعه هفته‌ی گذشته، رانش مرگ‌بار زمین ‌در منطقه‌ی آب باریک در مربوطات ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، جان هزار‌ان نفر را گرفت و صدها خانه‌ی مسکونی را زیر خاک کرد.
این حادثه‌‌‌‌ مرگ‌بارترین و کم‌سابقه‌ترین رویداد در کشور خوانده شده است. پیش‌تر گزارش‌هایی به نشر رسیدند که عملیات جست‌‌وجو برای بیرون کشیدن اجساد قربانیان متوقف شده است، اما گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان دیروز گفت که عملیات جست‌و‌جو برای بیرون آوردن اجساد از زیر خاک از سر گرفته شده است.
به روز دوشنبه هفته‌ی جاری شماری از ساکنان روستای آب باریک ولسوالی ارگوی بدخشان، از تصمیم دولت برای پایان دادن به عملیات جست‌وجو برای بیرون آوردن اجساد قربانیان حادثه‌ی رانش زمین در این روستا به‌شدت انتقاد کرده بودند. مسئولان دولتی گفته‌ بودند که محل حادثه را به عنوان مقبره‌ی دسته‌جمعی قربانیان این حادثه نام‌گذاری کرده‌اند.
اما ساکنان محل و بستگان قربانیان، این تصمیم دولت را «توهین» به کشته ‌شدگان خوانده‌ و گفته‌اند، اجساد باقی مانده در زیر آوار باید بیرون کشیده شوند. این افراد دولت را متهم کرده‌اند که برای نجات جان افرادی که در زیر آوار گیر مانده بودند، تلاش لازم را به خرج نداده است.
با این حال، معاون والی بدخشان می‌گوید که بنابر درخواست بازماندگان حادثه‌ی ارگو، عملیات جست‌‌وجوی بیرون کشیدن اجساد ‌دیروز (سه‌شنبه، 16 ثور) از سر گرفته شد و تا هنوز دو جسد از زیر خاک بیرون کشیده شده‌اند. بیدار افزود که والی بدخشان یک کمیسیون تازه را ایجاد کرده که براساس آن، صدتن از ولسوالی‌های دیگر بدخشان به کار گماشته و این افراد با استفاده از وسایل بیل و کلنگ در بدل دست‌مزد روزانه در حال بیرون کشیدن اجساد‌‌ند.
او می‌گوید که برای هر کارگر در روز 400 افغانی داده می‌شود. بیدار هم‌چنان گفت، دو کمیسیون جدید متشکل از مقام‌های دولتی، کمیسیون حقوق بشر، مردم محل و اعضای جامعه‌ی مدنی ایجاد شده و کمک‌های دریافت شده را به طور منظم برای بی‌جا شدگان توزیع می‌کنند. به گفته‌ی او، در رویداد رانش زمین ارگوی بدخشان ۳۰۰ نفر زیر خاک شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *