سارا بهاوی، تابو می‌شکند

اطلاعات روز: پس ازفرو پاشی نظام طالبانی در کشور، برای زنان فرصتی به دست آمد که توانستند وارد فعالیت‌های سیاسی و شغلی شوند، کاری که در عصر حاکمیت طالبان، رویایی بیش نبود. تعداد بیش‌تر این زنان که در سایه‌ی جنگ، نان‌آوران خانواده‌های‌شان را از دست داده بودند، برای تأمین معیشت خود و خانواده‌ی‌شان وارد کار‌وبار اجتماعی شدند.
سارا بهاوی یکی از آن زن‌هایی است که برای چرخاندن چرخه‌ی اقتصاد خانواده‌اش، پیش‌ازظهرها در یکی از مکتب‌های شهر مزار شریف تدر‌یس می‌کند و بعد‌از‌ظهر‌ها معمولا در داخل شهر تاکسی‌رانی می‌کند. سارای 45 ساله مدت‌ها پیش شوهرش را که یک راننده بوده از دست داده است. شوهر او در جاده‌‌ی خطرناک بلخ‌-فاریاب توسط مردان مسلح کشته شده است و حالا او سر‌پرستی دو فرزند خودش و شش یتیم برادر‌شوهرش را به عهده دارد.
هدف سارا از رو آرودن به شغل تاکسی‌رانی، در‌یافت قوت لایموت برای خانواده‌ی نُه نفره‌اش می‌باشد و در این راستا سختی‌های زیادی را متحمل شده است. سارا در پهلوی این‌که خودش یک راننده‌ی‌ ماهر است، تا کنون ده تن از زنان ديگر از تجارب این خانم با رانندگي آشنا شده‌اند.
سارا نماد یک زن پر‌تلاش افغانستانی است که برای دور زدن مشکلات، از هیچ‌تلاشی دریغ نمی‌ورزد و چون کوه در مقابل مشکلات با قامت بلندا می‌ایستد. سارا در پهلوی این‌که تدریس می‌کند، پشت فرمان موتر کرولایش می‌نشیند و مسافر‌کشی می‌کند، یک فارم زنبور‌داری نیز دارد و هراز‌گاهی به خرید و فروش موتر می‌پردازد.
سارا عایدی را که از تدریس و رانندگی به دست می‌آورد، تکافوی ما‌یحتاج خانواده‌اش نمی‌شود. از این‌رو، با خرید و فروش می‌تواند اندکی از فشار اقتصادی خانواده‌اش بکاهد. سارا در خرید و فروش موتر کاملا حرفه‌ای شده است و معیار‌های موتری را که بتواند پنج هزار‌، ده هزار برایش عاید کند، در این می‌داند که در قدم نخست، موتر دو «ایربک» داشته باشد، شیشه‌هایش برقی باشند، و‌یل کپ شد‌گی باشد، رنگ‌ سفید ‌یا نقره‌ای داشته باشد و داخلش هم کِر‌می باشد.
سارا تنها زنی است که تا کنون تابوی بودن در چهار‌چوب خانه و عدم استقلال مالی زن را شکسته است. وی با لحنی کاملا جدی، دیگر زنان افغانستانی را مخاطب قرار می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که وارد حوزه‌های شغلی در اجتماع شوند. سارا علی‌رغم این‌که سنت‌های مسلط مرد‌سالارانه در پیوند با فعالیت‌هایش دست و پا گیرش اند، ‌هیچ‌گاه‌ خستگی را به خود راه نداده و با قدم‌های بلند، به سوی افق‌های روشن زندگی گام برمی‌دارد.
حالا سارا تبدیل به الگویی شده است که زنان بی‌شماری از ریاست ترافیک ولایت بلخ جواز رانندگی گرفته‌اند و هم‌گام با سارا در سطح شهر به رانندگی می‌پردازند. کرولای سرخ‌رنگ سارا هم‌چنان دل جاده‌های شهر مزار شریف را می‌شکافد و بی‌اعتنا به فرمان‌زدن مردانی که از حضور زن در اجتماع می‌هراسند‌، به سوی روشنایی‌ها از دل اين تاریکی‌ها راه باز می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *