حلال احمر برای آسیب‌دیدگان بدخشان خانه‌های رهایشی می‌سازد

جمعیت حلال احمر افغانی می‌گوید که به‌زودی مسئولان ولایت بدخشان برای اعمار خانه به بازماندگان قربانیان رویداد رانش تپه در ولسوالی ارگوی این ولایت، نمرات مخصوصی را به آنان توزیع می‌کند. مسئولان در این جمعیت می‌گویند که به‌زودی به کمک مالی یک تاجر خارجی در امارات متحده‌ی عربی و جمعیت هلال احمر چین، تا دو صد خانه‌ی رهایشی را برای مستحقین می‌ساز‌د.
این مطلب را فاطمه گیلانی، رییس جمعیت حلال احمر افغانی به روز چهارشنبه در محفل تجلیل از روز جهانی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمرها در کابل بیان کرد. خانم گیلانی می‌گوید که علاوه بر اعمار خانه، کمک‌های اولیه‌ی دیگر نیز از سوی تاجران افغان، جمعیت‌های هلال احمر کشورهای قطر، ایران، چین و ترکیه به نیازمندان رویداد رانش زمین در بدخشان‌ صورت گرفته است: «صد خانه می‌سازیم و شاید که بتوانیم تا دو صد اعمار کنیم، اما فعلاً قول صد خانه را می‌دهم، ولی هر‌قدر که به ما پول زیادتر کمک شود، تعداد خانه را افزایش می‌دهیم. امروز صبح اعلان شد که به‌زودی زمین داده می‌شود، یک تاجر از امارات متحده‌ی عربی 125 هزار دالر امریکایی روان کرد و گفته که اگر همین خانه‌ها خوشم بیاید، به همین اندازه پول دیگر را هم به نام مادرش برای اعمار خانه دوباره کمک می‌کند».
در جمعه‌ی گذشته پس از باران‌های شدید در ولسوالی ارگوی بدخشان، یک تپه‌ی خاکی در منطقه‌ی آب باریک این ولسوالی فرو‌ریخت و در آن 300 تن کشته شدند و 700 تن دیگر آواره و بی‌خانه شدند. به‌تازگی رییس جمهور کرزی هم به خاطر بازدید از وضعیت آسیب‌دیدگان به این ولایت رفته و وعده‌ی اعمار خانه را به آنان کرده است.
با آن‌که جمعیت حلال احمر افغانی گفته که مسئولان در بدخشان آماده‌ی توزیع زمین برای اعمار خانه به مستحقین شده‌اند، اما تا حالا روشن نیست که چه زمانی این منازل ساخته خواهند شد. در عین حال، مسئولان جمعیت حلال احمر افغانی از مردم و نهادهای کمک کننده خواسته‌اند تا به خاطر جلوگیری از بی‌نظمی، مساعدت‌های‌شان را از طریق یک منبع پاسخ‌گو به نیازمندان توزیع کنند: «این بسیار مهم است که مردم کمک می‌کنند و این کمک باید به مستحقین رسانیده شود. من نمی‌گویم که تنها حلال احمر می‌تواند این کار را بکند. بهتر این است که ارگان‌های مسئول این کمک‌ها را برسانند. شما می‌توانید توسط حلال احمر، اداره‌ی مبارزه با حوادث طبیعی و هم‌چنان می‌توانید از طریق حساب باز شده در بانک مرکزی افغانستان کمک‌های‌تان را به مستحقین برسانید، چرا که این ادارات پاسخ‌گو اند».
به اساس گزارش‌ها، حکومت افغانستان برای نیازمندان و بازماندگان قربانیان سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های جوزجان، سرپل، فاریاب، بادغیس و سمنگان مبلغ 67 میلیون افغانی پول نقد مساعدت کرده و هم‌چنان 40 ملیون افغانی پول نقد را به بازماندگان و قربانیان ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان اختصاص و به مسئولان ولایتی سپرده است.
با این حال، یک تعداد از آگاهان امور به این باورند که افزایش تلفات و خسارات حوادث طبیعی در کشور، ارتباط مستقیم به اعمار خانه‌های گلی در مناطق آسیب‌پذیر دارد. آنان می‌گویند، تا زمانی که دولت اقدام‌های پیش‌گیرانه را در این ارتباط روی دست نگیرد، جلو قربانی شدن مردم در هم‌چون حوادث گرفته نخواهد شد و کمک‌های بشر‌دوستانه نیز دردی را مداوا نمی‌کنند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *