برای نخستین بار، یک هندو‌مذهب به عنوان سفیر افغانستان به کانادا رفت

اطلاعات روز: برای نخستین بار، یک هندو‌مذهب به نام شام لال بتیجا، به عنوان سفیر افغانستان در کاناد رسماً مقرر شد. سفارت کشور در کانادا با نشر خبرنامه‌‌ای گفته است که شام لال بیتجا به روز دو‌شنبه هفته‌ی جاری (15 ثور) اعتبارنامه‌ی خود را به فرمان‌دار کل کانادا سپرده و رسماً کار خود را به عنوان سفیر کشور در کانادا آغاز کرده است.
سفیر جدید افغانستان در کانادا از اقلیت هندو‌مذهب افغانستان، پیش از این در سمت مشاور ریاست جمهوری اجرای وظیفه کرده است. هم‌چنان در خبرنامه‌ی سفارت کشور در کانادا، از شام لال بتیجا، به عنوان سفیر پرکار و توانا، تام‌الاختیار و فرستاده‌ی ویژه‌ی کشور در کانادا یاد شده است.
دفتر ریاست جمهوری کشور نیز با نشر خبرنامه‌‌ای، بتیجا را یک دیپلمات مؤثر اقتصادی در سطح جهان و منطقه عنوان کرده است. براساس ادعای دفتر ریاست جمهوری، لال بتیجا، سفیر جدید افغانستان در کانادا، با تحولات اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته آشنایی خوبی دارد.
شام لال بتيجا، در قندهار در جنوب کشور زاده شده و تحصیلاتش را تا مقطع دکتری در رشته‌های اقتصاد و حقوق در هند به پایان رسانده است. گفته می‌شود که بتیجا سال‌های زیادی در امریکا زندگی کرده و نیز در چند‌دانشگاه‌ خصوصی در بخش اقتصاد و حقوق تدر‌یس کرده است.
او هم‌چنان در نهادهای مختلف‌ سازمان ملل متحد اجرای وظیفه کرده است. هندوها و سیک‌ها، بخشی کوچکی از اقلیت‌های کشور را تشکیل می‌دهند که در سه دهه جنگ داخلی، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده‌اند. این اقلیت در زمان حاکمیت‌ گروه بنیادگرای طالبان با مشکلات جدی مواجه شده است.
گفته می‌شود که در این دوران اکثر آنان مجبور شدند که افغانستان را ترک کنند، اما با سقوط گروه بنیادگرای طالبان و حضور ناتو در افغانستان، برای آنان فصل جدیدی در کشور ایجاد شده است. در حال حاضر اقلیت هندو و سیک‌های افغانستان در عرصه‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور نقش فعال دارند.
اقلیت هندو و سیک‌های افغانستان در حال حاضر یک نماینده در مجلس سنای کشور دارند، اما هنوز هم در مواردی بحث روی حقوق این اقلیت جنجالی است. در آخرین مورد، تمام اقلیت‌ هندو و سیک‌های افغانستان خواستار اختصاص یک کرسی در مجلس نمایندگان شدند. این خواست آنان از سوی حامد کرزی، مورد تأیید قرار گرفت، اما مجلس نمایندگان آن را رد کرد. براساس آمارهای ارائه شده، شمار کل جمعیت هندوها در افغانستان در حدود چهار هزار نفر‌‌ند و به ۷۰۰ خانواده می‌رسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *