هشدار مجلس به کمیسیون انتخابات: هیچ‌عذری در مورد نقض قانون اساسی پذیرفته نمی‌شود

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار دادند، تأخیر در برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، پذیرفتنی نیست. آنان تأکید کردند، اگر انتخابات به دور دوم برود، در مدت دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی برگزار شود و در غیر آن، قانون اساسی نقض خواهد شد.
آنان هشدار دادند که هیچ‌عذری در مورد نقض قانون اساسی پذیرفته نخواهد شد. صدیق احمد عثمانی، معاون اول مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس گفت که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات دور دوم، آمادگی لازم را بگیرد که به گفته‌ی او، انتخابات دور دوم مطابق قانون اساسی کشور، طی ‌دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی باید برگزار شود.
معاون اول مجلس هشدار داد که در صورتی که انتخابات به دور دوم برود و ‌در وقت معینش برگزار نشود، مسئولان کمیسیون انتخابات مورد بازپرس قرار خواهند گرفت. به دنبال آن، محمد صالح سلجوقی، معاون دوم مجلس نیز گفت، اگر انتخابات دور دوم در وقت معین آن برگزار نشود، روند انتخابات دچار مشکل می‌شود و این به ضرر افغانستان است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که پیش‌تر یکی از مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که بعضی از مواد لوجیستیکی انتخابات در حمله‌ی مهاجمان از بین رفته و انتخابات دور دوم‌ با تأخیر برگزار خواهد شد. این اظهارات واکنش تند‌ برخی اعضای مجلس نمایندگان را بر‌انگیخته است.
غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نمایندگان گفت که تأخیر در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خلاف قانون اساسی کشور است. او تأکید کرد، اگر قرار باشد دور دوم انتخابات با تأخیر برگزار شود، پس چرا در دور اول زمان برگزاری انتخابات به تعویق انداخته نشد؛ مردم با زحمت در مناطق سرد‌سیر به پای صندوق‌های رای رفتند.
این عضو مجلس اظهارات تازه‌ی کمیسیون انتخابات مبنی بر به‌تأخیر انداختن انتخابات را مغشوش کننده عنوان کرد و افزود که هیچ‌عذری در رابطه به نقض قانون اساسی کشور پذیرفته نخواهد شد. او هم‌چنان در مورد اظهارات تازه‌ی کمیسیون انتخابات اظهار نگرانی کرد و تأکید ورزید که در ‌پس این اظهارات، کدام توطئه‌‌ای وجود نداشته باشد.
قرار است نتایج نهایی انتخابات، پس از انجام رسیدگی به شکایت‌ها از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، به تاریخ 24 ماه جاری اعلام شود. مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که نظر به بررسی‌های‌شان، انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می‌رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *