سرگردانی قانون ثبت احوال نفوس در ارگ

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس مسئولان نهادهای مربوط به توزیع تذکره‌های برقی و سرپرست وزارت عدلیه را استجواب کرد. شماری از اعضای مجلس گفتند که باید قانون ثبت احوال نفوس تا کنون در جریده‌ی رسمی وزارت عدلیه منتشر می‌شد و از سرپرست این وزارت در مورد توضیح خواستند.
در همین حال، محمد یوسف حلیم، سرپرست وزارت عدلیه‌ در پاسخ گفت که مطابق روند قانون‌گذاری، تا هنوز اداره‌ی امور متن این قانون را جهت نشر به وزارت عدلیه نفرستاده است. او هم‌چنان افزود، ارسال مکتوب از سوی مجلس برای درج قانون ثبت احوال نفوس در جریده‌ی رسمی، خلاف روند اداری ما‌ست.
به گفته‌ی حلیم، مجلس نمایندگان با وزارت عدلیه رابطه‌ی مستقیم ندارد، بنابراین، قانون ثبت احوال نفوس بعد از توشیح رییس جمهور قابل اجرا خواهد بود. قانون ثبت احوال نفوس حدود دو ماه پیش از سوی شورای ملی تصویب شد و این قانون تا هنوز از سوی رییس جمهور توشیح نشده است.
با این حال، نمایندگان مجلس دیروز از ریاست جمهوری به‌شدت انتقاد کردند و گفتند که عدم توزیع تذکره‌های الکترونیکی سبب بسیاری از مشکلات در کشور شده است. به گفته‌ی اعضای مجلس نمایندگان، عدم توشیح قانون ثبت احول نفوس، مشکلات جدی را در کشور به وجود آورده است.
نمایندگان از ریاست جمهوری خواستند که هرچه زودتر قانون یاد شده را توشیح کند و از طریق اداره‌ی امور به وزارت عدلیه ارسال کند، تا در جریده‌ی رسمی نشر شود. قرار بود توزیع تذکره‌های برقی یک سال و سه ماه قبل آغاز شود، اما به دلیل عدم تصویب قانون ثبت احوال نفوس، این روند تا هنوز به تعویق افتاده است.
روی همین منظور، مجلس نمایندگان دیروز امیرزی سنگین، وزیر مخابرات، محمد یوسف حلیم، سرپرست وزارت عدلیه و ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت امور داخله استجواب کردند. این افراد از مسئولان کمیته‌‌ی توزیع تذکره‌های برقی در کشور‌ند.
مسئولان وزارت‌های مخابرات و داخله گفتند که تمامی آمادگی‌های این دو نهاد برای آغاز روند توزیع الکترونیکی تکمیل است و آن‌ها منتظر تنفیذ قانون ثبت احوال نفوس و هدایت رسمی ‌اند. وزیر مخابرات گفت که این وزارت برای روند توزیع تذکره‌های برقی صد درصد آماده است.
او تأکید کرد که آمادگی‌های تخنیکی وزارت مخابرات در خصوص توزیع تذکره‌های برقی یک سال پیش تکمیل شده بود. در همین حال، ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت داخله نیز از آمادگی‌های کامل این وزارت برای توزیع تذکره‌های برقی خبر داد. او گفت، آموزش‌های کارمندان تکمیل شده و هم‌اکنون 960 کارمند در خصوص توزیع تذکره‌های برقی معاش دریافت می‌کنند.
او تأکید کرد، به مجردی ‌که دستور رسمی برای توزیع تذکر‌ه‌های برقی داده شود، 880 کارمند در 40 تیم‌کاری از کابل کارش را در قسمت توزیع تذکره‌های برقی آغاز خواهند کرد. سالنگی اما گفت، اگر موانع قانون توزیع تذکره‌های برقی تا آخر ماه جوزا حل نشوند و روند توزیع آغاز نگردد، معاش کارمندان توزیع تذکره‌های برقی قطع خواهد شد و این پروژه با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *