برنامه‌ی پایانی هفته‌ی رسانه‌های اجتماعی

 اطلاعات روز: ‌نی، حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان روز گذشته برنامه‌ای را جهت پایان دادن به هفته‌ی رسانه‌های اجتماعی برگزار نمود. نام‌گذاری هفته‌ی رسانه‌های اجتماعی سال گذشته از سوی این مؤسسه پیش‌نهاد و با وزارت اطلاعات و فرهنگ در جریان گذاشته شد. مجیب خلوت‌گر، رییس اجرایی دفتر نی گفت که هنوز از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این ‌که هفته‌ی اول ماه اسد به نام رسانه‌های اجتماعی نام‌گذاری گردد، پاسخی داده نشده است؛ اما فرایند کاری این نام‌گذاری از سوی دفتر فرهنگی سازمان ملل متحد و یونسکو آغاز شده است. جلال نورانی، مشاور ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ روز گذشته پیش‌نهاد دفتر نی را قابل قدر خواند و از آن اعلام حمایت نمود.

مسوولان دفتر نی تلاش دارند که هفته‌ی رسانه‌های اجتماعی نه تنها در کشورهای منطقه، بلکه در جهان شناخته گردد. مجیب خلوت‌گر در این زمینه گفت، دفتر فرهنگی سازمان ملل متحد در این زمینه آغاز به کار کرده و ما با پاسخ وزارت اطلاعات و فرهنگ، این موضوع را به صورت کتبی به وزارت کار و امور اجتماعی می‌فرستیم تا در تقویم رسمی کشور ثبت گردد. به باور خلوت‌گر، نام‌گذاری زمان مشخصی به نام هفته‌ی رسانه‌های اجتماعی باعث شده است که فعالیت‌ها در این زمینه تشدید یابد. مشاور ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفت، این نام‌گذاری برای ما قابل قدر است و از این طرح حمایت می‌کنیم.

خشونت در برابر خبرنگاران

خشونت در برابر خبرنگاران هرروز شدت می‌یابد. در جریان همین هفته نیز شاهد لت و کوب نصرت الله اقبال از سوی عبدالبصیر سالنگی بودیم. آقای اقبال به دلیل نوشتن یک نقد بر کتاب آقای سالنگی در فیس‌بوک، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. عدم پی‌گیری این گونه خشونت‌ها در برابر خبرنگاران باعث شده تا افراد زور‌مند هر‌طوری که خواستند با خبرنگاران رفتار نمایند. مجیب خلوت‌گر با ابراز نگرانی از خشونت در برابر خبرنگاران گفت، متأسفانه تا‌کنون از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت داخله و ارگان‌های محلی به نی و رسانه‌ی دیگر در را‌بطه با لت و کوب نصرت‌الله اقبال توسط عبدالبصیر سالنگی چیزی گفته نشده است. اما مشاور ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: ما هم صدای خویش را در برابر چنین رفتار نا‌پسندی بلند کردیم و متنی را برای وزارت داخله فرستاده‌ایم.

‌خشونت‌هایی که د‌ر برابر خبرنگاران صورت گرفته، تا هنوز هیچ‌مورد آن به گونه‌ی درست بررسی نشده است. آقای خلوت‌گر به این باور است که هرگاه قضیه‌ی خشونت در برابر نصرت‌الله اقبال بررسی نگردد، مشخص می‌شود که دولت عناد و دشمنی را با رسانه‌ها در پیش گرفته است. او گفت: «‌نادیده گرفتن این مسئله از سوی دولت، زنگ خطری برای فرایند دموکراسی در کشور است.» او هم‌چنان گفت که اگر حکومت رسانه‌های اجتماعی را جدی نگیرد، این وقایع در سراسر کشور تکرار شده و مبادا ما شاهد اتفاقاتی که در سوریه، لیبیا و بهار عربی افتاد، در افغانستان نیز باشیم.

‌رحیم جامی، فعال جامعه‌ی مدنی برای جلوگیری از خشونت در برابر خبرنگاران، ایجاد کمیسیون حمایت از خبرنگاران را پیش‌نهاد نمود. او گفت، با وجود خشونت‌های روز‌افزون در برابر خبرنگاران، نیاز است تا کمیسیونی برای حمایت از خبرنگاران ایجاد شود که در آن افرادی از نهادهای‌ امنیتی، عدلی و قضایی نیز باشند، تا نهادی مکلف باشد قضیه را پی‌گیری نموده و هر‌خشونت بررسی گردد.

در پایان، جلال نورانی، مشاور ارشد وزارت اطلاعات و فرهنک، خلیل الله خراسانی، رحیم جامی، رحمانی و علیم‌الله به دلیل پست‌های فیس‌بوکی از سوی دفتر نی تقدیر‌نامه اخذ کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *