تهدید رانش کوه در بامیان، بیش از 100 خانواده را آواره کرد

اطلاعات روز: تهدید رانش کوه در ولایت بامیان در مرکز کشور، بیش از 100 خانواده‌ی این ولایت آواره کرده است.مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که احتمال رانش کوه در منطقه‌ی سرخ‌جوی دره‌ی فولادی در مرکز این ولایت، بیش از 100 خانواده را آواره کرده و آنان نیازمند کمک‌های عاجل‌اند.

محمد آصف مبلغ، معاون والی بامیان گفته است که در منطقه‌ی سرخ‌جوی دره‌ی فولادی در مرکز بامیان، یک کوه درز کرده و خانواده‌هایی که در دامنه‌های کوه زندگی می‌کنند، آواره شده‌اند. او افزوده که مقام‌‌های ولایتی بامیان برای حل مشکلات بی‌جا شدگان تلاش خواهند کرد، اما امکانات کافی در اختیار ندارند تا نیازمندی تمام این خانواده‌ها را رفع کنند.

معاون والی بامیان می‌‌گوید که درحال حاضر نزدیک به 90درصد باشندگان سرخ‌جوی بامیان به مکان‌های امن انتقال داده‌شده‌اند. بامیان در مرکز کشور از ولایت‌های کوهستانی است که شمار‌ زیادی از باشندگان این ولایت در دامنه‌ی‌ تپه‌‌ها و کوه‌ها زندگی می‌‌کنند. این ولایت در جریان سال‌های گذشته شاهد حوادث طبیعی چون زلزله و برف‌کوچ نیز بوده است.

بااین حال، شماری از باشندگان منطقه‌ی سرخ‌جوی دره‌ی فولادی بامیان می‌گویند، بر اثر باران‌های شدید، قسمت‌هایی از کوه دره‌ی فولادی درز کرده و امکان رانش آن وجود دارد. به گفته‌ی آنان، روی همین دلیل، باشندگان منطقه‌ی یاد شده خانه‌ها‌ی‌شان را ترک کرده و به نقاط دیگر بامیان پناه برده‌اند.

گفته می‌شود که در حال حاضر باشندگان آواره‌ی بامیان دچار کمبود مواد غذایی، لباس و خیمه‌‌ شده‌اند. آنان به دلیل سردی هوا، نگران کودکان‌شان‌اند و از مسئولانخواسته‌اند که کمک‌های فوری کنند. درهمین حال، مقام‌های محلی بامیان گفته‌اند، امکانات اندکی در دسترس دارند و کمک‌های اولیه؛ مانند خیمه و سایر لوازم را به محل ارسال کرده، اما آنان به کمک‌های بیش‌تری نیازمند ا‌ند.

آنان هشدار می‌دهند که درحال حاضر سردی هوا جان کودکان و زنان خانواده‌های آواره را تهدید می‌کند.اگر کمک‌های عاجل و بیش‌تر به‌زودی نرسند، یک فاجعه‌ی انسانی به وجود خواهد آمد. امامسئولان اداره‌ی مبارزه با حوادث طبیعی بامیان گفته‌اند، یک کمیته برای شناسایی خانواده‌های نیازمند به کمک و هم‌آهنگی کمک‌كننده‌ها ایجاد شده و کمک‌رسانی به‌زودی آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *