وزارت خارجه: افغانستان به دریای سیاه وصل می‌شود

اطلاعات روز:وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که پیش‌رفت‌هایی برای وصل کردن افغانستان به دریای سیاه صورت گرفته‌اند. شکیب‌ مستغنی، سخن‌گوی این وزارت می‌گوید، چندی پیش هیأتی از جانب افغانستان به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان سفر کرد‌ و طرح دولت ‌برای وصل شدن افغانستان به دریای سیاه را به سه کشور ارائه کرد‌.

او می‌گوید که این طرح مورد استقبال‌ سران ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان قرار گرفته است. سخن‌گوی وزارت خارجه تأکید کرد که دولت در تلاش است تا افغانستان را از  طریق کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به بندرهای بوتی و بتومی گرجستان و در نهایت به دریای سیاهوصل کند.

دریای سیاه بین اروپایجنوبی و اروپایی شرق قرار دار که کشورهای ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، روسیهو گرجستانهم‌مرز با آن‌اند. درصورتی که افغانستان با دریایسیاه وصل شود، با اروپا و برخی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه نیز وصل خواهد شد.

بااین حال، شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید، دولت در تلاش است تا افغانستان را به راه‌ آهنی که از قبرس ترکیه به طبلسی گرجستان و بعد به باکویآذربایجان و در اخیر به ترکمنستان می‌رسد، وصل کند.  به گفته‌ی او، در این صورت، افغانستان از دو راه زمینیبه کشورهای اروپایی وصل می‌شود.

چند‌روز پیش نشستی به‌منظور وصل شدن افغانستان به دریای سیاه، بین وزیران تجارت و صنایع، اقتصاد، فواید عامه، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه و بانک مرکزی نیز برگزار شده است. در این نشست توافق شده که یک تیم تخنیکی میان وزارت‌خانه‌های یاد شده ایجاد شود، تا در این مورد یک طرح رابا معاونان وزارت‌های خارجه‌ی ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان آماده کنند.این اظهارات را مستغنی بیان کرده است.

وصل افغانستان به چین

وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که این وزارت در تلاش وصل افغانستان از طریق تاجیکستان به چین است. شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت به خبرگزاری افق گفته است که درحال حاضر دولت در تلاش است تا یک راه زمینی را برای وصل افغانستان به چین از طریق تاجیکستان پیدا کند.

او می‌گوید که دولت در این مورد با وزارت امور خارجه‌ی چین گفت‌وگو داشته و قرار است در آینده‌ی نزدیک یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی برای بحث روی این موضوع به تاجیکستان نیز سفر کند. او اظهار امیدواری کرده که دولت تاجیکستان در زمینه موافقت کند، تا بحث‌ها روی تطبیق آن بین سه کشور آغاز شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *