اتحادیه‌ی اروپا: از دور دوم انتخابات افغانستان پشتیبانی می‌کنیم

اطلاعات روز: فرانزمایکل میلیبند، سفیر اتحادیه‌ی اروپا در کابل می‌‌گوید، در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم برود، اتحادیه‌ی اروپا از آن پیشتیبانی خواهد کرد. او افزوده است که اتحادیه‌ی اروپا از تصمیم مردم افغانستان در مورد انتخاب رهبر آینده‌ی‌شان حمایت و به آن حرمت می‌گذارد.

او تأکید کرده است، در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم برود، اتحادیه‌ی اروپا از آن در بخش مالی و تخنیکی حمایت می‌کند. به گفته‌ی میلیبند، گروه نظارتی اتحادیه‌ی اروپا برای نظارت از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز فعال خواهد بود.

قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ 24 ثور اعلام شود. هرگاه هیچ‌یکی از نامزدان 50 درصد جمع یک رای را به دست نیاورند، انتخابات بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی به دور دوم می‌رود. کمیسیون مستقل انتخابات همواره اعلام می‌کند که نظر به بررسی‌های این کمیسیون، انتخابات به دور دوم می‌رود.

اشرف غنی احمدزی‌ نیز دیروز اعلام کرد که منتظر اعلام نتایج نهایی انتخابات شانزدهم حمل و برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است. اما داکتر عبدلله عبدالله که در صدر نتایج قرار دارد، تأکید می‌کند، اگر به شکایت‌ها به‌درستی رسیدگی شود، نیاز نیست انتخابات به دور دوم برود، تیم اصلاحات و هم‌گرایی برنده است.

بااین حال، سفیر اتحادیه‌ی اروپا در کابل‌ ابراز نظر در مورد شفافیت انتخابات را پیش از وقت خوانده و گفته است که کار کمیسیون‌های انتخاباتی تا کنون شفاف بوده است. میلیبند افزوده است، باور دارد تاکنون روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بسیار خوب پیش رفته و این از توقع اتحادیه‌ی اروپا بالاتر بوده است. او یک‌بار دیگر تأکید کرده است، اگر انتخابات به دور دوم برود و مردم افغانستان به اتحادیه‌ی اروپا نیاز داشته باشد،ما برای حمایت از آنان در بخش‌های مالی و فنی آماده‌ایم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *