وزارت دفاع: عملیات بهاری طالبان را ناکام می‌کنیم

اطلاعات روز:درحالی‌که ‌طالبان به‌تازگی از آغاز عملیات بهاری زیرنام «خیبر» در کشور خبر دادند، اما وزارت دفاع ملی به این گروه هشدار داد که این عملیات را ناکام خواهد کرد. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت با اشاره به این‌که حمليات ارتش زیر نام «عقاب» علیه شورشیان آغاز شده، تأکید کرد که عملیات بهاری طالبان را ناکام خواهيم ساخت.

او می‌گوید که طالبان سال گذشته نیز عملیات بهاری را زیر نام «خالید ابن ولید» آغاز کرد و در اخیر به ناکامی انجامید. سخن‌گوی وزارت دفاع به طالبان هشدار داد که ارتش افغانستان عملیات نظامی را زیرنام «عقاب»برای پاک‌سازی شورشیان در مناطق مختلف این کشور آغاز کرده و عملیات عقاب را مانند عملیات «خالید ابن ولید» شکست خواهد داد.

این درحالی است که گروه طالبان به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته از آغاز عملیات بهاری زیر نام «خیبر» در کشور خبر داد. این گروه با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد، عملیات بهاری زیرنام «خیبر» در سطح تمام کشور صبح روز دوشنبه هفته‌ی جاری (22 ثور) آغاز می‌شود.

بااین حال، وزارت دفاع ملی کشور اعلامیه‌ی طالبان را مضحک خوانده و می‌گوید که این گروه همه‌ساله با گرم شدن هوا از افزایش حملات‌‌شان در کشور خبر می‌دهند، اما در اخیر با شکست مواجه می‌شوند. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت، طالبان توانایی مقابله با ارتش را ندارند و هرباری که عملیاتی را به نام‌های مختلف راه‌اندازی کرده‌، کامیاب نشده است.

او هم‌چنان افزود، ادعای طالبان در چند‌مورد، از جمله مختل کردن انتخابات و عملیات «خالید ابن ولید» ناکام شدند و این ناکامی کامل گروه طالبان را نشان می‌دهد. عظیمی‌ آغاز عملیات «خیبر» طالبان را یک روند تبلیغاتیخوانده و می‌گوید، طالبان هرسال از آغاز عملیاتی به نام‌های مختلف خبر می‌دهند، اما در اخیر بدون کدام دست‌آوردی، شسکت می‌خورند.

او تأکید کرد که نیروهای امنیتی کشور توانایی ناکام ساختن هرنوع حرکت دشمنان را دارند و نیز برنامه‌های انفجاری و انتحاری آنان را خنثا خواهند کرد. سخن‌گوی وزارت دفاع هم‌چنان افزود که یک عملیات دیگر زیرنام «فتح» برای تصفیه‌ی شورشیان از کشور‌ در ماه سرطان سال جاری آغاز خواهد شد.

حکومت همواره طالبان را دست‌پرورده‌ی استخبارات پاکستان خوانده و تأکید دارد که لانه‌های آنان در وزیرستان شمالی این کشور است. چندی پیش امریکا نیز برای نخستین بار اعلام کرد که طالبان از مناطق امن و پهنان پاکستان بر برخی مناطق افغانستان حمله می‌کنند، اما حکومت این کشور در مورد هیچ‌اقدامی را روی دست نمی‌گیرد.

اما پاکستان این اظهارات را رد می‌کند. در دوازده سال گذشته اکثر قربانیان حملات انتحاری و انفجاری گروه طالبان افراد ملکی، کودکان و زنان بوده‌اند. چندی پیش سازمان ملل نیز با نشر گزارش سالانه‌ی خود اعلام کرد که در حدود 85 درصدافرادملکیدرافغانستان بر اثرحملات انتحاری، بمب‌های کنار جاده و حملات طالبان کشتهشده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *