آمریکا: پیمان امنیتی قبل از مبارزات انتخاباتی امضا شود

 

جمیز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای افغانستان و پاکستان در سفری به کابل، با مقام‌های کشور دیدار کرده و گفته است که کابل و واشنگتن باید برای امضای پیمان دوجانبه‌ی امنیتی در هفته‌های آینده به توافق برسند. آقای دابنز که در جمع شماری از خبرنگاران در سفارت آمریکا در کابل صحبت می‌کرد گفت که سرنوشت امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن، باید قبل از آغاز مرحله‌ی مبارزات انتخاباتی روشن شود. آقای دابنز گفت، برگزاری انتخاباتی که نتیجه‌ی آن برای همه قابل قبول باشد، می‌تواند آینده‌ی افغانستان را تضمین کند.

او اما تأکید کرد که امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا نباید به بحثی انتخاباتی در مرحله‌ی مبارزات انتخاباتی بدل شود. مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تا سه ماه و نیم دیگر در ۲۶ عقرب امسال آغاز می‌شود و تا ۴۸ ساعت قبل از روز انتخابات (شانزدهم حمل ۱۳۹۳) ادامه خواهد یافت.

بارک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز یک ماه قبل در گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌‎ای خود با آقای کرزی گفته بود که انتظار دارد موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان دو کشور تا ماه اکتوبر (سه ماه دیگر) امضا شود. مقام‌های کشور گفته‌اند که حاضر اند هم‌زمان با آغاز مذاکرات نمایندگان طالبان با نمایندگان شورای عالی صلح، گفت‌وگوها برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا را هم از سر بگیرند.

پیش‌تر حامد کرزی، رییس جمهور کشور در واکنشی جدی به نحوه‌ی گشایش دفتر مذاکرات طالبان در قطر، گفت‌وگوها برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا را تعلیق کرد. آقای کرزی ماه گذشته در دیدار با سناتوران آمریکایی گفته بود که کشورش برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا شرایطی دارد و این موافقت‌نامه باید «آینده‌ی یک افغانستان متحد، امن و دارای یک نظام قوی مرکزی» را تضمین کند.

سفر به پاکستان

نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای افغانستان و پاکستان قبل از این که به کابل سفر کند، با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد دیدار کرده و نیت رهبران پاکستانی و هم‌چنین نتایج سفر جان کِری، وزیر خارجه‌ی آمریکا به اسلام‌آباد را با حکومت افغانستان در میان گذاشته است.

آقای دابنز به خبرنگاران گفته است که دولت جدید پاکستان متعهد به تقویت روابط با افغانستان است. او گفت که رهبران پاکستانی منتظر سفر رییس جمهوری افغانستان به اسلام‌آباد اند و مایل اند که با رییس جمهور کرزی برای پیش‌برد روند صلح هم‌کاری کنند.

حکومت افغانستان در ماه‌های اخیر تقاضای رسمی‌دولت پاکستان را برای بازدید از اسلام‌آباد به دلیل بی‌نتیجه بودن سفر‌های مشابه قبلی، رد کرده است. در تازه ترین نامه‌ی خبری که از دفتر ریاست جمهوری افغانستان به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که رییس جمهوری حامد کرزی در دیداری با نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا تأکید کرده است که به شرطی به پاکستان سفر می‌کند که سفرش «نتایج ملموسی» داشته باشد. آقای کرزی گفته که اگر سفرش به پاکستان به تسریع روند گفت‌وگوهای صلح و تقویت روابط میان دو کشور نیانجامد، این سفر به نفع دو کشور نخواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *