«ستادهای انتخاباتی اظهارات غیر‌مسئولانه را مطرح نکنند»

اطلاعات روز: مرکز هم‌آهنگی جامعه‌ی مدنی کشور شماری از ستادهای انتخاباتی را به ایراد اظهارات غیر‌مسئولانه متهم کرد و از مردم و سازمان ملل خواست که مانع آنان شوند. محمد زبیر شفیقی، سخن‌گوی این مرکز به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که شماری از نامزدان یا طرف‌داران آنان در جریان اعلام نتایج انتخابات، تفکیک آرای پاک از ناپاک، اظهارات غیر‌مسئولانه‌ای را مطرح می‌کنند.

او افزود که آنان اظهارات غیر‌مسئولانه‌ای چون «جاری شدن جوی‌های خون» را مطرح کرده‌اند که مرکز هم‌آهنگی جامعه‌ی مدنی افغانستان آن را تقبیح می‌کند. شفیقی مشخصا‍ً از نامزد یا افراد خاصی نام نگرفت، اما از ‌ستادهای انتخابات و هواداران نامزدان خواست که چنین اظهاراتی را مطرح نکنند.

این در حالی است که پیش‌تر فضل‌الرحمان اوریا، از سخن‌گويان تيم انتخاباتى داکتر عبدالله در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته بود، اگر تیم تداوم و تحول پیروز شود، در کابل جوی خون جاری خواهد شد. هم‌چنان والی بلخ به تاريخ ١٧ ثور در يک نشست با مسئولان امنیتی ارگان‌های مختلف شمال و شمال‌شرق در مزار شریف، کمیسیون‌های انتخاباتی را مورد انتقاد شدید قرار داد.

او گفت که شماری از اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در امور وظیفه‌ای‌شان مرتکب خیانت شده‌اند. به گفته‌ی او، دست بی‌شرمانه‌ی شماری از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در رای مردم شریک شده و امیدور است که این مسأله باعث رفتن به سوی یک بحران جدی در کشور نشود.

اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی این اظهارات والی بلخ را رد کرده‌اند. با این حال، مسئولان مرکز هم‌آهنگی جامعه‌‌ی مدنی از نامزدان و طرف‌داران آنان خواستند که منتظر جریان قانونی اعلام نتایج باشند. آنان تأکید کردند که در روند مردم‌سالاری، خون‌ریزی، زور، اعمال فشار و تهدیدهای بحران‌ساز‌ جایی ندارند.

زبیر شفیقی، سخن‌گوی این مرکز گفت، اظهاراتی مانند جاری شدن جوی‌های خون و زورگویی‌های دیگر فردی اند. مرکز‌ هم‌آهنگی آن را مردود می‌شمارد و باید از آن جلو‌گیری شود. او هم‌چنان با اشاره به این‌که چنین اظهاراتی در بین مردم تشویش ایجاد می‌کند، گفت: «مردم با‌شهامت به پای صندوق‌های رای رفتند، بناءً چنین اظهارات غیر‌مسئولانه در میان آنان تشویش به با‌ر می‌آرود که رای دادند، اما تمام رای‌شان باطل شده یا تقلب صورت گرفته است.»‌

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *