پاکستان در مرز افغانستان تأسیسات نظامی می‌سازد

اطلاعات روز: برخی‌رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که نظامیان پاکستانی در نقطه‌ی صفری خط دیورند، تأسیسات نظامی اعمار می‌کنند. براساس گزارش‌ها، نظامیان پاکستانی از دو روز به این‌سو، اعمار تأسیسات نظامی را در نقطه‌ی صفری خط دیورند در مرز افغانستان آغاز کرده‌اند.

در همین حال، رنگين، یکی از فرماندهان پولیس سرحدى در اطراف خط ديورند گفته است که نظامیان پاکستانی در حدود یک کیلومتر داخل خاک کشور پیش‌روی کرده‌اند. او می‌گوید، هیأتی متشکل از بزرگان قومی برای جلوگیری اعمار تأسیسات با نظامیان پاکستان گفت‌و‌‌گو کرده‌ است، اما نظامیان پاکستان به خواست آنان جواب منفی داده‌اند.

از سویی هم، مقام‌های محلی قندهار گفته‌اند که نظامیان پاکستانى کار اعمار تأسيسات در نقطه‌ی صفرى خط ديورند در ولسوالى معروف این ولایت را آغاز کرده‌اند. ولسوالى معروف در ١٩٠ کيلومترى مرکز قندهار در اطراف خط ديورند موقعيت دارد و١٥٥ کيلومتر سرحد مشترک با پاکستان دارد.

دواخان مينه‌پال، سرپرست دفتر رسانه‌های قندهار به پژواک گفته است،‌ گزارش‌هایی به ما رسیده که نظامیان پاکستان مصروف اعمار تأسیسات نظامی در نقطه‌ی صفری خط دیورند اند. او ‌افزوده است، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که نظامیان پاکستانی برای اعمار تأسیسات نظامی از خط دیورند عبور کرده‌اند یا نه.

مینه‌پال می‌گوید که تحقیقات روی این موضوع آغاز شده و نتیجه‌ی بررسی بعداً در اختیار رسانه‌ها قرار داده خواهد شد. او هم‌چنان افزوده که در جریان چند‌هفته حملات مخالفان مسلح دولت از پاسگاه‌های نظامیان پاکستان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی کشور افزایش یافته است. به گفته‌ی او، پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در جریان شب مورد حمله‌ی مخالفان مسلح دولت قرار می‌گیرند.

نظامیان پاکستان پس از سقوط طالبان و ایجاد حکومت جدید، صدها موشک را بر مناطق شرقی کشور پرتاپ کرده که بر اثر آن بسیاری از جنگلات کشور با خاک یک‌سان شده‌اند.  آنان هم‌چنان در دوازده سال گذشته در چند‌مورد به داخل خاک کشور پیش‌روی و دست به اعمار تأسیسات نظامی زده‌اند.

پیش‌تر نظامیان پاکستان در ولسوالى گوشته‌ی ننگرهار در شرق کشور از خط ديورند عبور کردند و يک دروازه در داخل خاک افغانستان ساختند. این کار واکنش‌های تندی را به دنبال داشت و پس آن بین نیروهای امنیتی افغانستان و نظامیان پاکستان درگیری شدیدی رخ داد. در این درگیری یک افسر نظامی کشور کشته شد و چندین تن دیگر زخمی شدند. هم‌چنان گزارش‌هایی به نشر رسیدند که در این درگیری تعدادی از سربازان پاکستانی هم کشته و زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *