ثبت پانزدهمین واقعه‌ی مثبت پولیو؛ دو کودک در ارزگان برای همیشه فلج شدند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که دو واقعه‌ی جدید مثبت پولیو در شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان و ولسوالی چوره‌ی این ولایت به ثبت رسیده است.

میرجان راسخ، مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه امروز (یک‌شنبه، ۱۰ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این واقعه‌های مثبت پولیو در روستای «مهرآباد» شهر ترینکوت و  روستای «عبدالحلیم» ولسوالی چوره به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی او، قربانی پولیو در شهر ترینکوت، یک پسر دوونیم ساله و در ولسوالی چوره هم یک پسر شش ماهه است که هر دو برای همیشه فلج شده‌اند.

آقای راسخ افزود که با ثبت این دو واقعه، در جریان سال جاری میلادی (۲۰۱۹) رقم مجموعی واقعه‌های مثبت پولیو در افغانستان به ۱۵ واقعه و در ولایت ارزگان به هفت واقعه رسیده است.

به گفته او، از این ۱۵ واقعه‌ی مثبت پولیو، هفت واقعه‌ی آن در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، دو واقعه در قندهار و یک واقعه‌ی دیگر هم در کنر به ثبت رسیده است.

مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه تأکید کرد: «تمامی این واقعه‌های مثبت پولیو در جاهایی به ثبت رسیده است که دولت در آن جاها حاکمیت ندارد و تیم ما نمی‌تواند در آن جاها برای تطبیق واکسین پولیو بروند.»

چندی پیش یک منبع معتبر در وزارت صحت عامه‌ی کشور به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا کنون هیچ کارزاری برای محو پولیو در کشور از سوی این وزارت راه‌اندازی نشده است.

این منبع تأکید کرده بود: «واکسین محو پولیو به‌دلیل مشکلات امنیتی از آغاز امسال تا کنون نه در ساحات تحت کنترل دولت راه‌اندازی شده و نه هم در ساحات تحت کنترل مخالفان دولت. این بسیار خطرناک است، چون پولیو می‌تواند در کم‌ترین زمان در ساحات زیادی گسترش یابد.»

افغانستان، پاکستان و نیجریه تنها سه کشور در جهان‌اند که تا هنوز هم به‌عنوان کشورهای اندیمیک پولیو شناخته می‌شوند. این بیماری قابل تداوی نیست، اما قابل پیش‌گیری است و کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای همیشه فلج می‌شوند.