Polio

ثبت یازدهمین واقعه‌ی پولیوی مثبت در افغانستان؛ «دولت هنوز کارزار محو پولیو را آغاز نکرده است»

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور از ثبت یک واقعه‌ی مثبت جدید پولیو (بیماری فلج کودکان) در ولسوالی موسی‌قلعه‌ی ولایت هلمند خبر می‌دهد.

میرجان راسخ، مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه، ۲۵ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این واقعه در روستای «شورا»‌ی موسی‌قلعه به ثبت رسیده است که قربانی آن یک دختر هفت ساله می‌باشد.

او تأکید کرد: «با تأسف که این دختر هفت‌ساله به‌طور همیشه فلج شده است.»

این واقعه یازدهمین واقعه‌ی مثبت پولیو می‌باشد که در طول سال جاری میلادی در کشور به ثبت رسیده است. به نقل از آمار وزارت صحت عامه‌ی کشور، ۱۰ واقعه‌ی بیماری فلج کودکان در ولایت‌های جنوبی به ثبت رسیده است که از آن جمله، چهار مورد در هلمند، چهار واقعه نیز در ارزگان و دو واقعه‌ی دیگر هم در قندهار بوده است. همچنان این وزارت می‌گوید که در جریان سال روان میلادی، یک واقعه‌ی دیگر مثبت پولیو نیز در ولایت شرقی کنر به ثبت رسیده است.

آقای راسخ دلیل عمده‌ی ثبت این ۱۱ واقعه‌ی پولیو در حوزه‌های جنوب و شرق کشور را توقف کارزار واکسین محو پولیو در ساحات ناامن این حوزه‌ها می‌خواند. او تأکید کرد که با دوام این وضعیت ممکن ویروس فلج کودکان در این دو حوزه شیوع بیش‌تری یابد.

در همین حال یک منبع معتبر در وزارت صحت عامه‌ی کشور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا کنون هیچ کارزاری برای محو پولیو در کشور از سوی این وزارت راه‌اندازی نشده است.

این منبع تأکید می‌کند: «واکسین محو پولیو به دلیل مشکلات امنیتی از آغاز امسال تا کنون نه در ساحات تحت کنترل دولت راه‌اندازی شده و نه هم در ساحات تحت کنترل مخالفان دولت. این بسیار خطرناک است، چون پولیو می‌تواند در کم‌ترین زمان در ساحات زیادی گسترش یابد.»

علاوه بر آن، این منبع می‌افزاید که از ۹ آپریل سال جاری بدین‌سو جنگ‌جویان طالبان با منع فعالیت‌های سازمان صحی جهان در ساحات تحت کنترل‌شان، به دلایل سیاسی کارزار واکسین محو پولیو را نیز منع کرده است.

او می‌گوید که بارها برای رفع این محدودیت با طالبان صحبت شده است، اما طالبان همواره آغازشدن این کارزار رد کرده‌اند.

این منبع در وزارت صحت عامه هشدار می‌دهد در صورتی که کارزار محو بیماری فلج اطفال در کشور آغاز نشود، این بیماری به سرعت در متباقی حوزه‌های کشور نیز شیوع می‌یابد.

افغانستان، پاکستان و نیجریه تنها سه کشور در جهان‌اند که تا هنوز هم به‌عنوان کشورهای اندیمیک پولیو شناخته می‌شوند. این بیماری قابل تداوی نیست، اما قابل پیش‌گیری است و کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای همیشه فلج می‌شوند.