نور: نتایج نهایی انتخابات بدون تأخیر اعلام می‌شود

اطلاعات روز: نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده‌ی آن و بدون تأخیر اعلام خواهد شد. او افزود، اگر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نتایج بررسی شکایت‌ها را روز دوشنبه، 22 ثور به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال کند، نتایج نهایی در زمان تعیین شده‌ی آن اعلام می‌شود.

نور هم‌چنان می‌گوید،‌ برای کمیسیون مستقل انتخابات هنوز مشخص نیست که حجم فیصله‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تا چه اندازه‌ است، اما اگر این کمیسیون نتایج بررسی‌ها را به روز دوشنبه به ما ارسال کند، تلاش می‌کنیم نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را در وقت تعیین شده‌ی آن اعلام کنیم.

او اما تأکید کرد، اگر حجم شکایت‌ها بسیار زیاد باشد، ‌گنجانیدن آن در دیتابیس و بررسی آن‌‌ ممکن است اعلام نتایج نهایی انتخابات را با اندکی تأخیر روبه‌رو کند. قرار بود کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نتایج بررسی‌های‌شان را به تاریخ 21 ماه جاری به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال کند.

اما مسئولان این کمیسیون به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، کار این کمیسیون را به تأخیر انداخته است. نادر محسنی، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون شکایت‌ها در این نشست گفت که نتایج بررسی‌های این کمیسیون به تاریخ 22 یا 23 ثور به کمیسیون انتخابات ارسال خواهد شد.

در همین حال، شماری از نهادهای انتخاباتی از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها انتقاد کرده و تأکید دارند، این کمیسیون پیش از این به تقسیم‌ اوقات کاری متعهد نبوده است. فهیم نعیمی، سخن‌گوی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان گفته است که به احتمال زیاد، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در وقت تعیین شده‌ی آن اعلام نخواهد شد.

او می‌گوید که مطابق تقویم انتخابات‌، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باید به تاریخ 18 ماه جاری فیصله‌هایش را به کمیسیون انتخابات ارسال می‌کرد، تا این کمیسیون در چند‌روز باقی مانده،‌ به فیصله‌ها رسیدگی می‌کرد. نعیمی تأکید دارد که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تقویم انتخابات را نقض کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *