ستاد انتخاباتی عبدالله: کمیسیون انتخابات سرنوشت یک میلیون رای را معلوم کند

اطلاعات روز: مسئولان ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که 900 هزار رای در کمیسیون انتخابات در جمله‌ی آرای مشکوک قرار داده شده و 500 هزار آن به نفع تیم «تداوم و تحول» به رهبری اشرف غنی احمدزی، استفاده شده است. آنان خواهان روشن شدن سرنوشت 900 هزار رای شدند.

عبدالستار مراد، معاون ستاد انتخاباتى «اصلاحات و هم‌گرايى» در این نشست گفت که بیش از 900 هزار رای در کمیسیون انتخابات در جمله‌ی آرای مشکوک قرار داد شده و از این میان 500 هزار آن به نفع اشرف غنی استفاده شده که 400 هزار دیگر مفقود است و در سیستم جمع‌آوری آرای کمیسیون مستقل انتخابات موجود نیست.

او از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که به آرای مردم احترام گذشته و مسئولیت خود را درست و شفاف به انجام برساند. ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله هم‌چنان در نشست خبری روز دوشنبه (22 ثور) اسنادی را ارائه کرد که براساس آن، تقلب گسترده در انتخابات 16 حمل صورت گرفته است.

ثبت فورمه‌های نتایج چند‌محل با یک امضا از سوی یک شخص مشخص، ثبت و شمارش آراى فورمه‌هاى جعلى و ناقص، درج فورمه‌هاى نتايج با قلم‌خوردگى، ثبت فورمه‌هاى نتايج آراى بلندتر از ٦٠٠ راى، ثبت فورمه‌هاى مشکوک به‌نفع اشرف غنى احمدزى و درج فورمه‌هاى نتايج آراى نامزدان شوراهاى ولايتى به جاى آراى رياست جمهورى از مواردی اند که در این اسناد از آنان یاد شده بود.

تفاوت ميان ارقام فورمه‌هاى نتايج داده شده به ناظران تيم اصلاحات و هم‌گرايى در ولايت‌ها با ارقام فورمه‌‌هاى اعلام شده توسط مرکز جمع‌آورى آرا در کابل از جمله‌ی موارد دیگری‌ است که از سوی تیم عملياتى بخش نظارت تيم اصلاحات و هم‌گرايى‌ از سايت‌هاى کميسيون انتخابات به دست آمده است.

این در حالی است که مسئولان کیمسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در شش نشست آشکار با حضور نمایندگان برخی نامزدان و نهادهای مدنی در حدود 900 مورد شکایت‌ انتخاباتی نامزدان و مردم را بررسی کردند. قرار است این کمیسیون نتایج بررسی شکایت‌های انتخاباتی را امروز (سه‌شنبه، 23 ثور) به کمیسیون انتخابات ارسال کند.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات‌ از شفافيت در روند ورود نتايج به سيستم جمع‌آورى نتايج آرا‌ اطمينان داده و گفته است که هيچ‌گونه دست‌بردى در اين روند امکان‌پذير نيست. نور محمد نور، سخن‌گوى این کمیسیون هم‌چنان در مورد ادعای تیم اصلاحات و هم‌گرایی گفته است، در صورتی که این‌ ادعاهای‌شان را با اسناد، مدارک و شواهد ثابت کنند، برای اجرائات آن اقدام خواهد شد.

او هم‌چنان می‌گوید که اگر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نتایج بررسی خود را امروز به کمیسیون ارسال کند، نتایج نهایی انتخابات در زمان تعیین شده‌ی آن اعلام خواهد شد. گفتنی است که در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یکی از نامزدان انتخابات‌ 50 درصد جمع یک رای را به دست نیاورده‌اند.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که براساس بررسی‌های این کمیسیون، هیچ‌ یکی از نامزدان آرای لازم را برای کسب کرسی ریاست جمهوری به‌دست نیاورده و انتخابات به دور دوم خواهد رفت. اشرف غنی نیز چند‌روز پیش اعلام کرد که در دور اول هیچ نامزدی برنده نشد و برای دور دوم انتخابات آمادگی گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *