نخستین نشست کمیسیون مراسم تحلیف رییس جمهور جدید برگزار شد

اطلاعات روز: اداره‌ی امور اعلام کردکه نخستین نشست کمیسیون مراسم تحلیف رییس جمهور جدید برگزار شده است. در خبرنامه‌‌ای که به روز چهار‌شنبه از سوی این اداره به روزنامه‌ی اطلاعات روز ارسال شده، آمده است، این نشست به روز سه‌شنبه (23 ثور) به ریاست داکتر صادق مدبر برگزار شد.

براساس خبرنامه، در این نشست در مورد برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، تشریفات‌، تدارک‌ و گرفتن تدابیر امنیتی‌ بحث همه‌جانبه شده است. اداره‌ی امور گفته است که در نظر دارند این مراسم‌ به صورت ویژه برگزار شود و از اعضای کمیسیون یاد شده خواسته است تا پیش‌نهادهای‌شان را در زمینه به نشست آینده ارائه کنند.

کمیسیون مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، براساس ماده‌ی 63 قانون اساسی و به حکم رییس جمهور کرزی ایجاد شده است. این نخستین مراسم تحلیف در کشور است که طی آن یک رییس جمهور منتخب قدرت را به یک رییس جمهور منتخب دیگر به شکل مسالمت‌آمیز تحویل می‌دهد.

این درحالی است که رییس جمهور کرزی چندی پیش در نشستی از مقام‌های دولتی خواست که برای برگزاری هرچه با شكوه‌تر‌ مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، آمادگی بگیرند. در این نشست حامد کرزی با برخی از مقام‌های بلندپایه‌ی دولتی‌ در مورد نحوه‌ی برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور آینده گفت‌وگو کرد.

معاونان رییس جمهور کرزی، دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری، ریيسان  دو مجلس شورای ملی و رییس قوه‌ی قضائیه‌ی‌کشور نیز در نشست یاد شده حضور داشتند. سومین دور انتخابات ریاست جمهوری کشور به تاریخ 16 حمل برگزار شد و نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ 6 ثور اعلام شد.

دراین نتایج هیچ‌یکی از نامزدان 50 در‌صد آرا را برای کسب کرسی ریاست جمهوری به دست نیاورند.کمیسیون مستقل انتخابات همواره اعلام کرده است که نظر به بررسی‌های این کمیسیون، انتخابات به دور دوم می‌رود. اما داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد پیش‌تاز انتخابات از آن زمان تاکنون در این مورد مواضع مختلف داشته‌اند.

عبدالله می‌گوید که اگر کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی شفاف عمل کنند، نیاز نیست انتخابات به دور دوم برود، اما داکتر اشرف غنی احمدزی تأکید دارد که هیچ یکی از نامزدان در دور اول انتخابات برنده نشده است. او برای دور دوم انتخابات آمادگی گرفته است.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ٩٠٠ شکايت انتخاباتی نامزدان و مردم را بررسی کرده است. قرار بود نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری دیروز اعلام شود، اما کمیسیون انتخابات اعلام کرد که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی هنوز نتایج بررسی‌هایش را به کمیسیون ارسال نکرده و‌اعلان نتایج نهایی انتخابات به تعو‌یق افتاده است.

نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات ظهر دیروز در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت، کمیسیون شکایت‌ها هنوز نتایج فیصله‌هایش را به ما ارسال نکرده؛ بعد از دریافت فیصله‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، ما برای اعلام نتایج نهایی به وقت بیش‌تری نیاز داریم». او اما مشخص نکرد که نتایج نهایی چه وقت اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *